Widgets

Kutipan Akhir 2 Alam RM430k,Dr Rozmey Menyepi pilu...

Dr Rozmey... Janganlah Menyesal


NIEZAM sebenarnya tidak berhasrat untuk menyentuh mengenai filem 2 Alam terbitan Dr Movie Productions Sdn Bhd sebab filem itu pun sudah tak tayang lagi di panggung.

Tapi disebabkan terlalu ramai yang bertanya sambutan filem itu selepas mengikuti propaganda penerbitnya Datuk Dr Rozmey, Niezam tulis sedikitlah minggu ini.

2 Alam hanya bertahan kira-kira dua minggu iaitu tempoh wajib yang diberikan oleh Syarat Wajib Tayang kepada semua panggung wayang di negara ini agar men
ayangkan sesebuah filem.

Ini bererti kalau sesebuah filem itu laris dan mendapat sambutan, waktu tayangan boleh dilanjutkan. Kalau tak laku dan tak ada orang menonton, pengusaha panggung dibenarkan untuk tidak menayangkan sesebuah filem itu.

Menurut laman portal Finas sehingga 8 Disember lalu, 2 Alam hanya berjaya mengutip sebanyak RM430,000 sahaja. Bajet filem itu ialah RM1.51 juta tidak termasuk promosi.




Ini bermakna Dr Rozmey telah menanggung kerugian membikin sebuah filem bernama 2 Alam.

2 Alam juga tidak mencapai sasaran RM40 juta seperti yang Dr Rozmey angan-angankan.

Kepada Dr Rozmey, Niezam hanya mampu meminta dia bersabar banyak-banyak dan janganlah putus asa. Lepas ni macam-macam filem berunsur “alam” lain boleh dihasilkan. Adat orang berniaga, mesti rugi dulu sebelum untung.

Ada filem lain lebih buruk dan busuk dari 2 Alam tetapi kesilapan yang harus Dr Rozmey pelajari macam mana hendak membuatkan filem itu berjaya mencapai boxoffice.

Dr Rozmey harus belajar dengan penerbit-penerbit filem seperti Datuk Yusof Haslam dan juga David Teo. Yusof digelar jutawan filem ketika dia menghasilkan filem Pemburu Bayang dan Sembilu. Dalam filem itu Yusof menggunakan strategi mengambil artis popular seperti Awie, Ella dan Erra Fazira ketika itu untuk memancing penonton.

David Teo pun sama, walaupun ada yang menganggap sesetengah filemnya haprak serta tak ada mesej tetapi jalan cerita yang relevan dengan budaya hari ini menjadi perhatian David sehingga kebanyakan filemnya mencapai sambutan luar biasa.

Malah David Teo juga seorang yang berani mengeluarkan kenyataan secara jujur termasuklah menghentam mana-mana artis yang buat hal dengannya. Itu cara David mendapatkan publisiti percuma.

Kalau nak ikutkan Dr Rozmey lebih hebat daripada penerbit-penerbit filem lain. Dr Rozmey tidak meminta-minta untuk mendapatkan publisiti sebaliknya menggunakan wangnya bagi membeli iklan di akhbar dan majalah.

Sesetengah penerbit filem kita kedekut nak beli iklan. Harap nak wartawan tulis secara percuma.

Itu bagusnya Dr Rozmey tapi sayang sekali Dr Rozmey membuat kesilapan besar apabila tidak menilai skrip filemnya dengan sebaik mungkin. Sepatutnya dengan bajet membeli iklan berskala besar boleh dipertaruhkan untuk menghasilkan sebuah filem yang lebih hebat lagi daripada 2 Alam.

Dr Rozmey juga membuat kesilapan apabila menjadikan iklan yang dibelinya untuk menghentam orang lain sesuka hati. Itu tak betul, ini tak betul, Finas pun tak betul. Seolah-olah dia saja yang betul. Sedangkan semasa pembikinan 2 Alam, khabarnya macam-macam benda tak betul telah berlaku termasuklah bertukar pengarah pada saat-saat akhir.

Antara kesilapan lain apabila Dr Rozmey terlalu mahu menonjolkan dirinya berbanding penonjolan yang sepatut diberikan kepada pelakon. Kesilapan itu yang mungkin Dr Rozmey tidak sedari telah menyebabkan filem itu tidak laku sedangkan strategi pemasaran yang dibuat adalah sesuatu yang berbeza di negara ini.

2 Alam meninggalkan kesan buruk kepada Dr Rozmey dan trauma yang berpanjangan. Tapi yang lebih trauma ialah mereka yang mengeluarkan wang untuk menonton filemnya. Ada yang keluar panggung separuh jalan.

Apa yang berlaku ini seharunya menjadi pengajaran kepada Dr Rozmey dan yang lebih penting jangan cakap besar.

sumber : nizam mstar

dipetik : http://syoknyadownload.blogspot.com/2010/12/kutipan-akhir-2-alam-rm430kdr-rozmey.html
Komen Facebook
3 Berikan komen anda

3 0 komen dari rakan facebook dan rakan blogger

wak malu kokram je.
promosi je lebih,
haha..
ckp besor!

Reply

hahaha

bia pape asl brgayer....

promosi kne gmpak....kekekekeke

Reply

haha
rambut ye je bgaya!

promosi je lebih.
wak malu je!
huhu

Reply

Post a Comment

abam ming. Powered by Blogger.