Widgets

Beliau anak Jati Terengganu ! ★

 

hai kawang-kawang !!! sudah makan ke semua ?
hehehe

entry kali ni...mien nk kongsi cerita tentang seorang anak Jati Teganu Kiter ! Beliau telah menaikkan nama Malaysia di persada dunia dan juga nama Teganu Kiter sekali !....wahhhh...ok x ayat tu ?....hehe....moge beliau akan terus sukses ! Bukan senang nak jadi seorang yg berjaya seperti beliau ni...
Anak Jati Terengganu yg dimaksudkan ialah  

 Jenggg..Jeng...Jeng....

Mohd Azizulhasni B. Awang
 
 

Beliau lahir 5 Januari 1988 dan beliau adalah pengendara sepeda lagu Malaysia profesional. Azizulhasni, adalah pemenang pingat emas di keirin dan acara sprint 200m di Asian Track Championships pada bulan April 2008.  
Dia adalah pembawa bendera bagi pasukan Malaysia pada Sukan Olimpik 2008 di Beijing. Dia adalah pengendara sepeda yang tertinggi di Asia ditempatkan di Sukan Olimpik, finishing kelapan di keirin tersebut.
  Dia adalah salah satu prospek emas Sukan Olimpik 2012 pingat London. Pada tahun 2009, Azizul menjadi juara umum dari peristiwa keirin di Piala Dunia 2008-2009 selepas mendapat dua pingat emas. Azizul menjadi orang pertama Malaysia untuk memenangi pingat di Track UCI Bersepeda Kejohanan Dunia, ketika dia memenangi perak dalam acara sprint lelaki pada 2009 Kejohanan Dunia di Pruszków, Poland.  




   
Dia disebut sebagai Azizul roket saku kerana bertubuh kecil nya.

Azizul Hasni Awang dilahirkan di Dungun, Terengganu, Malaysia, lapan dari sembilan anak-anak. Dia menerima pendidikan dasar di Sekolah Kebangsaan Batu 48 di Dungun, dan meneruskan pengajian menengahnya di Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Omar di Dungun, sebelum berpindah ke Sekolah Sukan Kebangsaan di Bukit Jalil.Currently, Azizul mengejar pengajiannya di Deakin University, Australia pada Sarjana Commerce jurusan Sukan Management. 

Bagi dia, sukan dan pendidikan merupakan elemen penting untuk menjadi sportsman.Discipline yang baik dan pengurusan masa adalah kunci kejayaan. Azizul sekarang berkahwin dengan isterinya, Athiah Ilyana bt Abd Samat pada tarikh 30 Januari 2010.Azizul terbukti bangsa bahawa perkahwinan tidak akan menjejaskan performance.Beliau bertekad untuk keseimbangan antara hidup berkahwin dan komitmen dengan pasukan berbasikal lagu nasional.

Semoga Berbahagia Hingga Akhir Hayat





    

Azizul memulakan kerjayanya setelah menonton balap saudaranya. Dia melatih oleh Team Bersepeda Dungun sebelum memasuki Sekolah Sport. Dia berterima kasih kepada mendiang ayahnya untuk memberinya sepeda bekas sebagai hadiah setelah dia memperoleh 7a 1b dalam bukunya Penilaian Menengah Rendah (PMR).
menang boh !!!
   Azizul menerima tiga tawaran dari MRSM, Sains dan Sukan Sekolah School selepas PMR nya. Kerana minatnya dalam berbasikal, ia memutuskan untuk meneruskan pengajian di Sekolah Sukan. cita-cita pertamanya adalah menjadi doktor, namun, setelah memasuki lapangan sukan, Azizul terbukti berjaya.

Personal information
Full name Mohd Azizulhasni B. Awang
Nickname Pocketrocketman
Date of birth 5 January 1988 (age 23)
Place of birth Dungun, Terengganu, Malaysia
Height 1.70 m (5 ft 7 in)[1]
Weight 70 kg (150 lb; 11 st)
Team information
Current team Malaysia
Discipline Track
Role Rider
Rider type Sprinter
Amateur team(s)
Dungun Cycling Team
Professional team(s)
2009 Bike Technologies Australia
Infobox last updated on
25 March 2010

Semoga sehat sokmo dan teruh berjayer masuk tanding lumbe basikar bohhh !!!
Terbaaeekkkk arhhhhh !
hehehe

Credit : Wikipedia bkn Wikileaks :P 
Credit : Google Traslate Google Image


Komen Facebook
10 Berikan komen anda

10 0 komen dari rakan facebook dan rakan blogger

ajen update ke nim eyh!

k.et minat ye nim. sbb nsem! haha..

Reply

tu kater...wane ahu rajen ngat ea....si dia xdop kot...hheehe

uisskkk....laki org dh tu k.et eyh...hahaha

Reply

ambe tupang bangge dgn jijolhasni...

Reply

hehe. sabo neh. esop date ngn si dia ye..hehe..

olos..xpe. k.et tengok dr jauh je..hehe

Reply

@JazLan

kemahh boh...gomo kelate gomo...hihi

Reply

@misz molecule

sy pom xtau gak .. mse bt entry ni bru ketahuan... :)

Reply

Post a Comment

abam ming. Powered by Blogger.