Widgets

alahai AF9 ...


KEMERIAHAN yang diharapkan nampak pada persembahan terakhir program realiti Akademi Fantasia ke-9 (AF9) hambar apabila 

sistem bunyi gagal berfungsi dengan baik terutama kepada penonton di rumah. Malah ada ketika, mereka yang berada di Dataran Putrajaya, Precint 3, lokasi acara itu dijalankan juga menerima nasib yang sama. Ada ketika suara penyanyi tidak kedengaran dan perkara itu kerap kali berlaku sehingga mengganggu mood penonton.

Bagaimana perkara seperti ini boleh berlaku untuk sebuah program yang sudah hampir sedekad bersiaran secara langsung. Di manakah tahap kematangan pihak produksi terutama jurutera bunyi yang bertanggungjawab mengendalikan sistem itu?

Ketika diajukan persoalan gangguan teknikal yang mencacatkan konsert itu, Penerbit Eksekutif AF9, Irwan Rauf, menjadikan masalah transmisi sebagai punca utama.

"Sebelum ini, iaitu sepanjang kami membuat latihan dan juga raptai, masalah gangguan bunyi tidak pernah terjadi. Mungkin apa yang berlaku terhadap penonton di rumah adalah masalah transmisi.

“Kami memohon maaf di atas apa yang berlaku dan saya memberi jaminan masalah ini tidak akan berlaku untuk program kami yang akan datang," katanya pada sidang media sejurus selepas acara itu berakhir.

Hadir sama, Pengurus Saluran Ria, Azlin Reza Azmi dan barisan finalis AF9 iaitu Hazama, Lena, Fina dan Azri.

Memilih tempat terbuka sebagai persembahan kemuncak AF barangkali adalah keputusan kurang tepat yang pernah dilakukan oleh pihak produksi. Selain membenarkan masalah gangguan teknikal berlaku berulang kali, ia juga tidak menggambarkan sebuah persembahan terakhir AF yang sebenar berbanding jika diadakan di sebuah lokasi tertutup.

Dengan persembahan segelintir bekas peserta AF yang boleh diibaratkan seperti melepaskan batok di tangga, sudah cukup untuk menjadikan acara selingan itu hambar pada pengamatan mata penonton. Cuma persembahan Stacy dan Mila saja yang mampu menyuntik warna kemeriahan dalam acara itu.

Turut dipersoalkan dalam sidang media itu adalah tindakan Azri memijak piano ketika menyampaikan lagu Ku Tak Bisa yang dipopularkan oleh kumpulan Slank. Walaupun bagi sesetengah pihak, itu hanyalah perkara remeh namun bagi pemuzik, perbuatan itu adalah satu penghinaan buat mereka.

Malah, juri undangan malam itu, Datuk Ramli MS turut menegur tindakan peserta berusia 23 tahun itu. Dan sekali lagi apabila perkara itu dibangkitkan, Irwan mengambil langkah memohon maaf seandainya perkara itu menyentuh sensitiviti pemuzik dan apa yang dilakukan itu hanyalah sebagai konsep sebuah persembahan semata-mata.

Persembahan pelajar dan juga kesemua lagu terbaru yang dinyanyikan oleh finalis AF9 memang sedap didengar dan tidak mustahil mampu mendaki carta populariti jika berterusan diputarkan di corong radio.

Dan hakikat yang harus diterima adalah rata-rata yang datang malam itu kebanyakannya hanya mahu menyaksikan kumpulan Search beraksi.

Penantian yang berbaloi

LIMA tahun lalu, dia pernah dinafikan haknya apabila gagal melayakkan diri untuk bergelar pelajar AF4 kerana terkandas sewaktu konsert prelude. Selepas itu, Hazama Mohd Azmi atau Hazama lebih selesa meneruskan kerjaya seninya di luar sekali gus mengumpul pengalaman.

Walaupun aktif dalam gelanggang seni terutama apabila sering diundang menjayakan persembahan bersama kumpulan Meet Uncle Hussain, namun jauh di sudut hatinya, dia tidak menaruh harapan untuk menjadi penghuni sangkar emas AF satu hari nanti.

Ternyata, doanya dijawab Tuhan apabila dia diserap masuk pada minggu keempat bagi menggantikan dua peserta yang disingkirkan menerusi Ops Gugur. Selepas itu, Hazama tidak menoleh ke belakang sehinggalah namanya dinobatkan sebagai juara terbaru AF dan berdiri sebaris dengan Vince, Zahid, Mawi, Faizal,Mila, Stacy, Hafiz dan Shahir.

Dengan memperoleh undian sebanyak 45 peratus, peserta berusia 27 tahun ini jauh meninggalkan pencabarnya iaitu Lenaber Haidir atau lena iaitu 28 peratus, Nur Syafinaz Jebat atau Fina (15%) dan Mohamad Azri Abdullah atau Azri (12%).

"Saya sedar apabila saya masuk ke dalam AF, ramai yang berkata, ala budak ini lagi. Saya masuk AF sebenarnya kerana mahu belajar. Selepas menyertai AF, perkara pertama yang saya pelajari adalah, cara nyanyian yang betul,” kata Hazama yang membawa hadiah wang tunai RM200,000, trofi sumbangan Astro, hamper dan wang tunai bernilai RM5,000 sumbangan Power Root serta sebuah kamera.

Hazama berkata dia mahu memanfaatkan wang kemenangan itu dengan sebaik mungkin.

"Saya akan laburkan ke dalam ASB, beli jam tangan baru dan untuk belanja perkahwinan,” katanya telus. Hazama adalah pemenang pertama yang tidak diberikan kereta sebagai hadiah kemenangan.

Mengulas perkara itu, Azlin mempunyai alasan tersendiri berhubung perkara itu.

"Lebih baik jika kami berikan wang sebagai ganjaran kerana dengan wang itu mereka boleh beli apa yang mereka ingini," kata Azlin sambil memberitahu jumlah SMS yang diterima untuk musim ini adalah sebanyak 3.74 juta dan meningkat sebanyak tujuh peratus berbanding tahun lalu.




Komen finalis lain


Lena: Saya tidak kecewa walaupun tewas pada Hazama kerana saya sedar ini semua adalah rezeki yang ditentukan Tuhan. Saya bersyukur dengan kemenangan ini kerana bukan mudah untuk mencapai kedudukan tempat kedua. Sepanjang berada di AF, saya sempat mencipta dua buah lagu dan mungkin saya akan menyanyikan lagu itu selepas ini

Fina: Berada di tempat ketiga sudah cukup membanggakan kerana apa yang lebih penting, tujuan saya menyertai pertandingan ini adalah menunjukkan bakat dan mahu mengangkat nama kumpulan kami adik beradik iaitu Sassu supaya lebih dikenali lagi.

Azri: Kehadiran Hazama sebenarnya saya anggap lebih kepada sebagai satu amaran kerana sebelum ini kami tidak serius. Justeru, apabila dia muncul, kami kena lebih peka dan lebih berusaha untuk mendapatkan apa yang kami inginkan.

~ aku x minat langsung AF ni ... hahaa ... jangan marah la ye ! ~

Komen Facebook
0 Berikan komen anda

Post a Comment

abam ming. Powered by Blogger.