Widgets

Kesalahan besar penguna Facebook



Semakin hari kes jenayah siber semakin meningkat. Penguna Facebook sememangnya terdedah kepada ancaman ini. Di bawah merupakan beberapa ancaman yang mengancam penguna Facebook.


1) Menyimpan katalaluan pada pelayar web

Kebiasaanya penguna yang kurang biasa dengan dunia internet akan mengklik “save password”. Bayangkan jika anda membuat begitu di cybercafe. Pasti orang lain senang-senang sahaja mengambil alih akaun anda.




2) Sentiasa log masuk ke Facebook.

Bayangkan jika anda lupa log out, orang lain boleh mengubahsuai status anda. Boleh memuat naik apa sahaja di akaun Facebook anda. Kes ini biasa terjadi di kalangan pelajar yang berkongsi komputer.

3)Wi-fi sniffer

Pernahkan anda dengar Wi-fi sniffer? Mungkin juga anda pernah jadi mangsa. Ini adalah tool penghidu paket yang dihanta ke internet. Biasanya, attack hijack session mangsa mengunakan cookies. Biasanya terjadi, pada WiFi yang tidak mempunyai kata laluan. Seperti WiFi di KFC ataupun hotspot. Contohnya seperti “Miri WiFi”. Jika anda meletakkan password pada WiFi, pastikan anda jangan mengunakan encryption WEP, kerana senang dipecah mengunakan Backtrack. Sebaik-baiknya mengunakan WPA atau WPA2. Sukar untuk diceroboh.

4) Phishing
Memberitahu password kepada orang lain. Sebagai contoh, “si A” ni menyuruh “si B” untuk memgemaskini status Facebook “si A”. Jadi “si A” yang bodoh ni memberi emel dan password kepada “si B”. Perkara macam ini biasa terjadi kepada orang yang bercinta. Faham-fahamlah apa yang saya maksudkan.
#Masih banyak lagi yang ingin saya bicarakan tentang keselamatan Facebook. So, saya bagi 1 kelemahan besar keselamatan Facebook. Nak hack Facebook kawan anda? Baiklah, dibawah adalah hint yang saya berikan.

*sediakan 1 email (Untuk hijack Facebook rakan anda)
*Buat 3 akaun Facebook dan add mangsa anda sebagai rakan
*Dapatkan email mangsa anda
*Gunakan fungsi reset password yang ada pada Facebook,masukkan email mangsa anda, selepas masukkan apa sahaja sehingga soalan keselamatan meminta anda reset password melalui rkn mangsa pada Facebook. 

So, anda sudah add 3 akaun Facebook anda pada mangsa. Selepas itu, gunakan 3 akaun palsu itu untuk mendapatkan nombor keselamatan. So, bila dah dapat ketiga-tiga nombor keselamatan itu, maka anda boleh mengunakan Facebook mangsa anda itu.

Note: kalau nak lebih kejam, tukar password dan secondry email (kalau ada).
Credit to HERE :)
Komen Facebook
0 Berikan komen anda

Post a Comment

abam ming. Powered by Blogger.