Widgets

Tips Elak Dari " Menggigit " Kuku ...

Sejumlah orang mengalami refleks semasa berada dalam gelisah. Bermula dari menggoyang-goyangkan kaki, mengetuk-ngetukkan jemari ke dalam yang ada di sisinya, mengaru-garu kepala sehingga menggigit-gigit kuku tangan.

Penny Donnenfeld, PhD, seorang ahli psikologi klinikal di New York City sekaligus jurucakap American Psychological Association, mengatakan, menggigit-gigit kuku merupakan refleks yang paling sering muncul. Sekitar 30 peratus orang dewasa mempunyai kebiasaan buruk itu, yang mungkin dibawa sejak kecil.

Kebiasaan itu tak hanya merosakkan kuku, tapi juga memburukkan kesihatan kerana berpotensi menyebarkan bakteria jahat. Kerana, cubalah menghentikan kebiasaan buruk tersebut secara perlahan. Ini beberapa penyelesaian yang mungkin boleh anda cuba, seperti dipetik dari Shine:

Pewarna kuku pahit


Sapukan kuku dengan pewarna yang mengandungi rasa pahit. Jika sukar mendapatkan cat kuku seperti itu di pasaran, cuba olesi kuku dengan cecair pahit, seperti jamu brotowali. Rasa pahit akan membuat anda sedar ketika muncul refleks menggigiti kuku. Untuk awal, cuba lakukan ini selama seminggu. Cukup berkesan melatih anda melawan kebiasaan buruk menggigiti kuku secara perlahan.

Memotong Kuku

Menggigiti kuku lumrahnya terasa nikmat apabila ada bidang yang tinggal di hujung jemari. Kerana, cuba rutin menggunting kuku, agar gigi sukar mencari bidang untuk digigit saat refleks kebiasaan buruk itu tiba-tiba muncul. Rasa nikmat pasti hilang saat yang didapati hanya daging jemari.

Kurangkan Tekanan

Refleks menggigiti kuku biasanya muncul apabila stres atau muncul kegelisahan. Kerana, cuba belajar mengawal stress dalam diri. Akan cari cara meredam stres secepat mungkin dengan relaksasi seperti mandi buih, menyalakan lilin aromaterapi, mengambil kelas kecergasan, atau jalan-jalan ke tempat asyik.

Kuku Palsu


Menyematkan kuku palsu di hujung jemari memang boleh merosakkan kuku asli. Itu jika berlangsung dalam waktu yang lama tanpa memberi kesempatan kuku asli bernafas. Gunakan kuku palsu selama menjalani program untuk menghentikan kebiasaan menggigiti kuku. Kuku palsu akan membuat rasa nikmat menggigit lenyap, sebab tekanan gigitan akan mencetuskan rasa tak selesa di bidang kuku asli.



=====================================================================
# Yang ni bile lagi nk kawen ? dengar2 dah ada kan ? ... haishhh .. belajar pun x habis lagi, mak cik .. #
=====================================================================
Komen Facebook
0 Berikan komen anda

Post a Comment

abam ming. Powered by Blogger.