Widgets

Tips Bangun Tidur Dengan Mudah

Best kan tidur
Kadang-kadang lepas solat Subuh pun orang kan sambung tidur
Hm... dunia zaman sekarang

So apa yang saya nak story kat sini?
Saya nak story cara saya bangun tidur
Tanpa jam loceng yang berdering dengan kuat sehingga mengganggu kawan sebelah tidur

Haa... cene tu? Begini

Mula-mula kena Niat nak bangun pukul ****
"setiap sesuatu itu bermula dengan niat"

Sebenarnya dalam badan kita ada something yang saya panggil... Biological Clock
BC ni dia boleh agak2 masa sedang pukul brape
So bila kita setkan minda kita untuk bangun at certain time
InsyaAllah kita akan bangun
Trust me on this~

But in my case ada beberapa syarat:
1. Kena tidur sekurang-kurangnya 4 jam
2. Kena maafkan semua orang yang buat salah kat kita
3. Rajin2 kanlah buat sunnah Nabi sebelum tidur. Doa tidur pun jadi la

Next,
Anda mungkin akan bangun sedikit awal
Atau sedikit lewat daripada waktu yang disetkan di fikiran anda
Dan biasanya saya bangun just a few minutes before my alarm strikes hehe

Dan masa anda bangun tu
Ada kemungkinan besar yang anda mungkin rasa
Malas, Berat, Tak Larat nak Bangun

Ada tiga petua Basic
1. Baca doa bangun tidur
2. Ambil wuduk
3. Solat sunat dulu sebelum sambung tidur balik

Dan petua tambahan yang saya sarankan adalah
Ingat Allah
Yang ni apa pulak kaitannye?
Ahaha begini

Let say that korang rasa malas gila2 nak bangun
Tidur lewat la katakan
And waktu subuh just tinggal 15 minit je lagi
Apa nak buat?
Fikirlah tentang Allah
Fikirlah tentang Allah
Fikirlah tentang Allah


Cuba cakap kat diri sendiri;

"Aku kena bangun. Kalau tak nanti Allah marah"

"Aku nak bangun, sebab aku nak mencari CintaNya dengan solat subuh di awal waktu"

"Aku mesti bangun, kalau aku tak bangun, aku mungkin 'miss' solat, bila aku 'miss', aku akan rasa bersalah sangat kat Allah"

Atau korang bole la buat ayat korang sendiri
Pokoknya, korang berfikir tentang Allah
Komen Facebook
0 Berikan komen anda
abam ming. Powered by Blogger.