Widgets

Nota EDU 3107 | Kemahiran Asas Kaunseling

Kemahiran Asas Kaunseling


Setelah memahami prinsip, falsafah, etika dan proses kaunseling para pembimbing perlu memberi peringatan kepada perkara berikut bagi menjamin hubungan kaunseling dengan klien dapat diwujudkan dengan berkesan.

a. Hormat - pembimbing perlu menghormati diri klien, situasi dan kedudukannya sekarang dan sebarang kemajuan walau pun kecil yang ditunjukkan oleh klien. Kejayaan pembimbing bukan diukur dengan berapa cepat klien berubah. Perubahan mengambil masa.

b. Menerima tanpa syarat - pembimbing menerima diri klien dan siapa dirinya yang sebenar dengan sebaik mungkin. Pembimbing juga tidak menilai atau menghakimi klien walau bagaiman sukar sekali pun (kerana pembimbing juga manusia biasa).

c. Dengar dan dengar - dengar sepenuh perhatian dan dengan fikiran yang terbuka. Dengar kata kunci utama klien untuk penerokaan selanjutnya. Dengar apa yang dikatakan dan juga apa yang tidak disebutkan.

d. Sokongan - sokong diri klien dalam setiap langkah yang diambil walau pun ianya hanya satu usaha yang kecil. Berikan dorongan!

e. Tahu had keupayaan anda - jika timbul sebarang keraguan dalam kerja kaunseling anda, pembimbing disaran mencari jalan keluar dengan berbincang secara terbuka, mendapatkan rujukan lain atau sistem sokongan yang sedia ada dalam komuniti. Pembimbing tidak berkerja berseorangan, gunakan sumber profesional yang ada dengan sentiasa menjunjung kepentingan kesejahteraan klien dan usaha menjauhkan dirinya dari sebarang kemudaratan.

Kemahiran Pra Sesi

Beberapa perkara penting yang melibatkan persediaan sebelum sesi kaunseling hendaklah diberikan perhatian oleh pembimbing. Ia melibatkan dimana kaunseling diadakan? Kaunseling boleh dilakukan dimana-mana namun biarlah tempat yang tertutup, selesa dan tanpa gangguan yang dapat mewujudkan suasana teraputik bagi aktiviti kaunseling

Pembimbing disarankan mendapatkan serba sedikit maklumat mengenai kliennya agar dapat memberikan gambaran ringkas tentang diri klien. Kad rekod latarbelakang klien serta laporan sesi kaunseling atau rekod kes klien perlu disediakan. Penggunaan soal selidik atau semak masalah

Kemahiran Asas Kaunseling FEM3107/PEM3501/PERTAMA 2010

dapat membantu klien mengenalpasti isunya sebelum bersemuka dengan pembimbing atau pengamal kaunseling. Sebelum sesi, pembimbing boleh menyediakan borang laporan dan sebagainya serta merujuk keperluan organisasi tempat kerja jika sebarang prosedur perlu dipatuhi

Walaubagaimanapun, dua klien dengan isu yang sama tidak semestinya membolehkan pembimbing menggunakan stail dan pendekatan yang sama. Pembimbing sedar dan faham akan keunikan diri klien dan menjunjung tinggi harga diri mereka.

Kemahiran Mendengar

Kemahiran yang memerlukan peranan aktif pembimbing kerana mengandungi kemahiran mewujudkan hubungan mesra (rapport). Kemahiran yang melibatkan proses 'pendengaran dengan telinga ketiga' kerana pembimbing mendengar apa yang dikatakan , yang tidak dikatakan dan 'mendengar' bahasa badan (non verbal) klien. Kemahiran yang melibatkan hanya 'mendengar' dan meminimakan penggunaan soalan agar klien tidak merasai dirinya 'ditemuduga' di peringkat awal sesi kaunseling lagi.

a) Kemahiran Melayan

Kemahiran melayan bermakna pembimbing 'sentiasa bersama klien' dengan mengorientasikan diri secara fizikal dan psikologi kepada diri klien. Pembimbing memberikan sepenuh perhatian tanpa berbelah bahagi.

Melayan merupakan satu kemahiran yang penting dalam usaha mewujudkan hubungan yang baik atau rapport dengan klien. Rapport ini wujud sejak pandangan dan layanan awal lagi. Oleh itu layanan awal kepada klien akan membantu dan memberikan nada kepada hubungan yang selanjutnya. Nada yang formal akan mewujudkan hubungan yang formal juga kerana klien akan membalas hubungan yang sama seperti yang ditunjukkan oleh pembimbing atau pengamal kaunseling. Oleh yang demikian layanan pertama haruslah dapat mewujudkan rasa diterima dan selamat serta membawa mesej bahawa pembimbing atau pengamal kaunseling berkeupayaan dan boleh dipercayai. Gilliland & James (1997) menyatakan kemahiran melayan adalah kombinasi kemahiran dan sikap dan latihan yang sistematik akan dapat memperingatkannya.

Kemahiran melayan melibatkan proses memberi perhatian kepada tingkah laku lisan dan bukan lisan yang dikemukakan oleh klien untuk memberi mesej kepada klien tentang minat pembimbing untuk mendengar isu yang diutarakan oleh klien.

Brammer, Abrego & Shostrum (1993) mencadangkan agar tingkah laku non verbal pembimbing atau pengamal kaunseling hendaklah sepadan dengan tingkah laku non verbal kliennya. Antara tingkah laku berkenaan ialah;

Ekspresi Wajah (Muka)

Ekspresi wajah adalah penglahiran rasa hati, emosi, fikiran,penilaian dan keadaam individu. Dalam sesi kaunseling ekspresi wajah dapat membantu menerangkan erti mesej yang disampaikan. Oleh itu adalah penting bagi pembimbing atau pengamal kaunseling mempamerkan ekspresi muka atau wajah yang dapat menyakinkan klien.Wajah yang senyum dan ceria menunjukkan tanda persahabatan dan kesediaan pembimbing atau pengamal kaunseling.

Pembimbing atau pengamal kaunseling harus peka kepada; mesej yang dilahirkan melalui wajah klien mesej yang dikahirkan melalui wajahnya sendiri.

Wajah atau memek muka adalah hasil kombinasi daripada sinaran atau pandangan mata, kedutan dahi, muka dan hidung dan warna yang lahir daripda muka semasa berinteraksi. Misalnya muka jadi merah ketika marah atau malu.

Ekspresi wajah yang tidak sama dengan kata-kata menimbulkan rasa kurang senang kepada klien. Misalnya mulut tersenyum tetapi nada suara mengejek. Senyuman begini tidak akan ditafsirkan sebagai petanda persahabatan yang baik.

Pandangan mata juga memberikan makna sama ada pembimbing atau pengamal kaunseling jujur menerima dan bersedia untuk membantu. Kontak mata , senyuman dan mimik muka memberikan satu ekspressi penting dalam usaha mewujudkan hubungan sama ada untuk memulakan hubungan dam sesi kaunseling. Kontak mata bukan beerti pembimbing atau pengamal kaunseling mesti memandang tepat pada biji mata klien, tetapi menumpukan pandangan ke arah muka klien. Ini juga tidak bermakna pembimbing atau pengamal kaunseling memandang tidak berhenti-henti atau tidak bergerak-gerak terhadap klien.

Disamping itu ada beberapa perkara yang pembimbing atau pengamal kaunseling tidak boleh lakukan semasa sesi sedang berjalan diantaranya ialah:

o Elakkan dari kerap mejamkan mata semasa berunding

o Elakkan melihat terlalu tajam ke mata klien

o Elakkan melarikan pandangan mata ke arah lain ketika sesi kaunseling dijalankan atau ketika perundingan dibuat.

o Elakkan memandang kosong

o Elakkan selalu sangat melihat jam, atau menarik hujung tudung.

o Tahap Tenaga

Tahap tenaga pembimbing atau pengamal kaunseling juga turut memberikan 'mood' kepada sesi kaunseling. Pembimbing atau pengamal kaunseling yang menunjukkan tahap tenaga yang rendah akan membina mood yang rendah juga dalam sesi kaunseling. Klien akan membuat penilaian pertamanya sejak mulai dia berhadapan dengan anda.

Tahap tenaga dapat diukur dengan memerhatikan tingkah laku pembimbing atau pengamal kaunseling semasa menerima klien. Maksudnya tahap tenaga ini ditunjukkan melalui gaya duduk atau berjalan, nada suara dan juga memek muka. Malahan sekiranya anda berjabat tangan dengan klien, dia dapat merasakan sama ada anda mempunyai tenaga positif atau sebaliknya.

Gaya berjalan atau duduk yang kelihatan letih, dengan nada suara yang lemah serta air muka yang lesu akan menimbulkan curiga klien kepada pembimbing atau pengamal kaunseling. Keyakinan klien akan menurun dan kepercayaan kepada kebolehan pembimbing atau pengamal kaunseling akan berjaya membantunya juga akan berkurangan. Tahap tenaga merupakan pancaran rasa kesediaan pembimbing atau pengamal kaunseling dalam melayan atau menerima klien.

Egan (1994) telah mempopularkan akronim SOLER sebagai panduan tingkah laku nonverbal pembimbing semasa melayan klien. Ini sangat penting terutama pada awal sesi bagi memberikan rasa selamat dan selesa kepada klien. Walau bagaimana pun panduan ini boleh disesuaikan mengikut budaya dan latar belakang klien.

S - (squarely) mengadap klien secara tepat Pembimbing boleh memandang klien secara tepat atau dengan sudut kecil dari kedudukannya. Tingkahlaku ini mencerminkan penglibatan aktif pembimbing dengan mesej "Saya bersama dengan anda sekarang ini".

Kemahiran Asas Kaunseling
O - (open posture) postur tubuh yang terbuka dengan tidak menyilang kaki atau memeluk tubuh. Ianya mencerminkan bahasa badan yang tidak mengancam atau defensif atay menyampah.

L - (lean forward) badan yang condong ke hadapan atau ke arah klien mencerminkan minat pembimbing terhadap apa yang sedang dan bakal diperkatakan oleh klien.

E - (eye contact) kekalkan kontak mata. Ianya bukannya menjeling atau memandang dua biji mata klien tanpa henti atau mengubah posisi. Seandainya letih dengan pergerakan dua biji mata klien, pembimbing boleh melihat tepat di antara dua kening klien.

R - (relax) sentiasa relaks tanpa rasa kekuk. Klien yang masih tidak selesa di awal sesi akan rasa terganggu jika pembimbing sendiri kelihatan gelisah dan tidak tentu arah.

Panduan

1. Layan klien dengan penuh mesra dan hormat seolah-olah melayan tetamu dengan menunjukkan kerelaan dan rasa besar hati. Persepsi klien pada tiga minit pertama adalah penting dan pembimbing ingin mewujudkan suasana terapeutik yang bakal menjamin keberkesanan kaunseling

2. Pandang klien secara tepat dengan kedudukan postur badan yang terbuka tanpa memeluk tubuh atau menyilang kaki. Wujudkan kontak mata dengan memandang ke arah klien ketika bercakap.

3. Duduk dengan jarak yang selesa sambil condong ke arah klien bagi menggambarkan kesediaan dan minat pembimbing untuk 'menerima' apa yang bakal dikongsi klien

4. Duduk dengan relax tanpa melakukan pergerakkan yang tidak perlu seperti asyik memegang jam tangan, mengulung hujung tudung, mengurut misai atau menggoncang kaki.

5. Apabila menyatakan mesej atau bertanyakkan soalan, gunakan gerak geri semulajadi tanpa merasa kekok atau keterlaluan.

b) Kemahiran Parafrasa

Kemahiran parafrasa adalah unik dalam kaunseling. Ia bermakna pembimbing bertindakbalas dengan mahir terhadap maklumat asas yang dikongsi oleh klien untuk menyemak kefahaman pembimbing tentang isu utama yang dinyatakan.

Kemahiran Asas Kaunseling

Parafrasa juga penting kerana ianya digunakan bagi menyatakan kembali kefahaman pembimbing kepada klien. Parafrasa membantu mempertingkatkan lagi hubungan bermakna antara anda dan klien.

Kemahiran mendengar memerlukan pembimbing 'mendengar' :-

a) Isi atau fakta

b) Perasaan

c) Non verbal - ekspresi muka dan alunan suara.

Pembimbing kemudiannya membentuk kefahaman sendiri tentang apa yang sedang dinyatakan klien. Melalui parafrasa kefahaman ini dikongsi bagi tujuan semakan. Bagi klien pula ia memberi gambaran bahawa pembimbing 'mendengar dan memahami dirinya'. Parasfrasa yang tepat akan menyebabkan klien mengangguk kepalanya atau lebih berminat untuk bercerita lagi walau pun tanpa dijemput oleh pembimbing atau pengamal kaunseling.

Panduan

1. Dengar dengan teliti maklumat yang dinyatakan oleh klien

2. Nyatakan semula (restate) isi utama sebagai rumusan tepat dan padat mengenai maklaumat yang baru dikongsi tadi. Parafrasa lebih ringkas dari apa yang klien sendiri nyatakan.

3. Pembimbing tidak menambah atau menukar makna mesej klien

Perhatikan tanda penerimaan atau persetujuan terhadap parafrasa yang telah dibuat. Klien selalunya akan mengangguk atau meneruskan kenyataannya. Pembimbing juga boleh meminta maklum balas dari klien bagi mengesahkan atau menidakkan ketepatan parafrasa yang boleh membantu kefahaman klien seterusnya dan membolehkan klien meneroka isunya lebih mendalam lagi.

Contoh :

Klien : "Saya rasa pada semester ini saya akan dapat memperbaiki CGPA saya. Rakan-rakan saya amat membantu saya dengan tugasan yang bertimbun. Pensyarah juga telah memberi masa yang mencukupi untuk saya menyiapkan kerja. Saya sungguh gembira dengan pencapaian semua ujian pertama saya"

Pembimbing: "Nampaknya, anda amat berpuashati dengan tugasan dan ujian pertama anda"

Klien: "Memang, saya pasti dapat Dean List semester ini."

Kemahiran Asas Kaunseling

Memberi galakan

Kaunseling masih asing bagi kebanyakan klien dan kerap kali telah disalah tafsirkan samada melalui pengalaman lepas atau interaksi kehidupan seharian. Pembimbing atau pengamal kaunseling perlu peka dan memberi sokongan serta penghargaan kepada klien yang mulai berkongsi permasalahannya. Ini dilakukan dengan memberikan galakan. Kemahiran memberi galakan boleh diberikan samada secara verbal atau non verbal. Penggalakkan bermaksud mendorong klien untuk terus bercakap dan berkongsi. Ini meliputi penggunaan bahasa badan seperti mengganggukkan kepala, menggunakan tangan seolah-olah menyuruh klien meneruskan bualannya, menggunakan perkataan seperti “uh-hum” atau „Ya..ya” atau mengulang satu dua perkataan klien.

Meminta Penjelasan

Meminta penjelasan adalah kemahiran bagi memberi peluang yang lebih untuk klien membincangkan topik yang releven dengan sesi. Ia membolehkan pembimbing mengumpul lebih banyak maklumat dan membantu klien meneroka dan menjelaskan lagi isu yang sedang dihadapinya. Ia membantu klien merasa lebih selesa dan selamat.

Pembimbing juga boleh meminta penjelasan bagi klien menjelaskan perkara atau idea yang dirasainya kabur. Pembimbing boleh berterus terang dengan menyatakan kekaburannya dan seterusnya meminta penjelasan lanjut dari klien agar dapat memberi fokus kepada perbincangan.

Panduan

1. Minta penjelasan hanya yang relevan dengan topik yang sedang dibincangkan. Gunakan soalan terbuka agar klien tidak menjawab dengan 'ya' atau 'tidak' sahaja.

2. Elakkan meminta terlalu banyak penjelasan pada satu masa yang sama. Elakkan soalan yang terlalu mengarah (leading). Elakkan menyoal atau meminta penjelasan seolah-olah klien sedang dibicarakan di mahkamah (Cross examination)

3. Seandainya anda kabur atau keliru, akui kekaburan tersebut. Cuba nyatakan semula apa yang anda rasa anda telah dengar melalui parafrasa ataupun minta penjelasan lanjut.

Contoh :

Pembimbing: "Apa yang menyebabkan anda rasa dia tidak memaafkan kesalahan anda itu?"

Pembimbing: "Bagaimana anda rasa apabila girlfriend anda tidak telefon selama seminggu?"

Pembimbing: "Saya kehilangan sejenak, saya tidak jelas bagaimana perasaan saudara mengenai perletakkan jawatan boss saudara itu, boleh saudara mengulangi dengan ringkas?"

Menyemak Persepsi

Ia dipraktikan untuk menyemak tepatan pengamatan pembimbing mengenai apa yang disampaikan oleh klien atau apa yang ditunjukkan melalui non verbal klien semasa sesi. Pembimbing hanya membuat semakan persepsi jika pembimbing terasa wujud tanggapan atau persepsi yang boleh membantutkan kefahaman terhadap klien. Persepsi hanya benar kepada pembimbing lantas ianya perlu disemak dengan klien agar ianya dapat menjadi sama atau serupa.

Panduan

1. Parafrasa apa yang anda rasa telah dengar

2. Nyatakan apa persepsi anda dan minta pengesahan klien mengenai ketepatannya

3. Benarkan klien membetulkan persepsi anda itu jika ianya tepat. Jika tepat berikan penghargaan kepada klien atas semakan tersebut.

4. Elakkan menyatakan persepsi anda berbentuk penilaian atau penghakiman terhadap diri klien. Klien tidak mahu dirinya dinilai.

Contoh

Pembimbing : (Klien asyik mengubah cara duduk dan melihat jam)

"Nampaknya anda tidak selesa dengan saya, apakah ini betul?"

Pembimbing: "Saya merasa keliru sedikit. Anda menyatakan anda amat merindui kampung, sedangkan beberapa minit tadi anda menyatakan anda tidak sanggup bertentang mata jika bertemu dengan ibu masa cuti semester ini. Saya dapat merasakan satu perasaan yang bertentangan terhadapnya. Adakah ini seperti yang saudari rasakan?"

Kemahiran Memimpin

Kemahiran memimpin bertujuan menggalakkan klien bertindak balas kepada komunikasi terbuka. Dengan kemahiran ini, klien diajak untuk meneroka soalan yang dikemukakan oleh pembimbing dan mencari penentuan diri mereka.

Memimpin penting bagi memulakan sesuatu sesi, menggalakkan klien untuk meneroka dan menerangkan perasaan tertentu, memberi peluang bagi klien mencari kebebasan untuk meneroka perasaan danhala tuju yang hendak dicapai, berpeluang berinteraksi dan bertindakbalas secara bebas terhadap apa yang sedang berlaku dan menggalakkan klien bertanggungjawab menentukkan arah sesi.

Kemahiran memimpin adalah tidak sama dengan kemahiran menyoal kerana ianya tidak mengandungi perkataan atau diakhiri dengan tanda soalan. Memimpin saolah-olah memberitahu klien bukannya menyoal.

Kemahiran memimpin boleh dilakukan dengan dua cara;

(i) Memimpin Secara Langsung

Kemahiran ini bertujuan memberi fokus kepada sesuatu topik relevan yang sedang diperbincangkan dan menggalakkan klien bercerita atau menjelaskan sesuatu lebih terperinci dan jelas.

Panduan

1. Pembimbing menentukkan matlamat memimpin. Apa maklumat yang diinginan dan apa yang relevannya.

2. Berikan kebebasan klien merespon terhadap pimpinan pembimbing.

3. Gunakan soalan terbuka

Contoh

Pembimbing :"Sila ceritakan lagi mengenai peristiwa anda dipukul semalam"

Pembimbing :"Apa yang puan maksudkan dengan batin yang terseksa? Sudah dua kali saya dengar puan

menyatakannya. Jelaskan apa maksud puan."


(ii) Memimpin Secara Tidak Langsung

Kemahiran ini sering digunakan di awal sesi setelah pembimbing membuat pengstrukturan dan 'break the ice'. Ia menunjukkan pembimbing telah memberi tanggungjawab kepada klien untuk memulakan sesi dan menentukkan arah tuju sesi selanjutnya.

Kesenyapan juga dikategorikan dalam kemahiran ini secara tidak langsung membolehkan klien berfikir dan meneroka secara mendalam atau kemungkinan membiarkan klien mencari akalnya sendiri.

Panduan

1. Tentukan matlamat kemana sesi ingin dibawa

2. Pastikan pimpinan yang dilakukan berbentuk umum dan tidak mengkhusus

3. Berikan masa untuk klien berfikir sejenak dan mencari arah atau jawapannya.

Contoh

Pembimbing : "Mari kita mulakan sesi dengan saudara menyatakan apa yang membawa saudara ke sini hari ini ?"

Kemahiran Memfokus

Memfokus bermakna memberi perspektif terhadap sesuatu yang baru sahaja dinyatakan oleh klien. Ia membantu klien untuk menumpukan perhatian kepada suatu isu denagn lebih tepat dan jelas justeru dapat mengelak dari sesuatu kekeliruan serta ketidakpastian. kemahiran ini membantu pembimbing atau pengamal kaunseling mengarah trafik perbincangan mengikut apa yang diinginkan (bagi mencapai matlamat oleh klien).

Memfokus juga menunjukkan pembimbing menyatakan minatnya terhadap isu sedang diperbincangkan. Kemahiran memfokus membolehkan pembimbing menggalakkan melihat kepada 'pokok' dan bukannya 'ranting' yang melengkapkan pokok berkenaan.

Ia juga sering digunakan apabila klien kerap kali berpindah atau bertukar tajuk yang kemudiannya agak menganggu pencapaian matlamat sesi. Kebanyakan klien melihat keluar dari dirinya seperti berbincang tentang orang lain atau situasi yang diluar kawalannya. Dengan menggunakan kemahiran memfokus, pembimbing atau pengamal kaunseling boleh menarik balik perhatain dan fokus klien kepada „dirinya. serta isu yang sedang diperbincangkan.

Kemahiran memfokus boleh dilakukan samada memfokus kepada klien atau memfokus kepada tema utama isunya.

Contoh

Pembimbing: "Saudari telah menceritakan tentang keluarga, rakan dan kerjaya. Boleh saudari beri tumpuan kepada perkara yang benar-benar menekan jiwa saudari sekarang ini." (Fokus kepada klien)

Pembimbing: "Boleh kita berhenti sebentar. Tadi saudara menyatakan bahawa ibu bapa selalu memihak kepada abang long saudara dan sentiasa mencari salah saudara. Saya ingin saudara mendalami perasaan saudara mengenai apa yang baru sekejap saudara perkatakan “. (Fokus kepada klien)

Pembimbing : “Banyak perkara sedih telah anda kongsi bersama saya, bagaimana semua perkara ini mematangkan diri anda...jelaskan kepada saya”. (Fokus isu klien).

Kemahiran Menyoal

Klien berminat memulakan sesi kaunseling kerana inginkan bantuan atau bimbingan terhadap isu yang mungkin mereka telah tidak berjaya hadapi secara bersendirian. Mereka mahu meluahkan isi hati atau pun pandangan tetapi merasakan sukar untuk memulakannya. Dalam hal ini, pembimbing atau pengamal kaunseling perlu sedar bahawa klien boleh dirangsang untuk terus berkongsi dengan cara menyoal. Walau bagaimana pun, menyoal perlu dilakukan secara teratur.

Kemahiran menyoal sangat „semulajadi. di kalangan pembimbing atau pengamal kaunseling terutama pembimbing atau pengamal kaunseling baru yang masih belum banyak pengalaman. Menyoal dalam kaunseling jika tidak digunakan dengan betul dan tepat pada masanya akan menyebabkan sesi kaunseling seperti perbualan biasa. Menyoal tidak dapat dielakkan dalam kaunseling dan ia perlu dilakukan dengan waspada agar klien tidak merasai dirinya 'dibedah siasat' atau 'interogate' oleh polis. Ia kerap digunakan bagi mendapatkan maklumat lanjut dan juga apabila menyemak persepsi pembimbing.



Terdapat dua jenis soalan yang digunakan dalam kaunseling iaitu soalan terbuka dan tertutup. Penggunaan soalan terbuka adalah digalakkan daripada soalan tertutup.

a. Soalan Tertutup

Soalan tertutup menghadkan jawapan kepada satu atau dua jawapan sahaja dan jawapan ini memberikan maklumat khusus. Klien akan terdorong menjawab dengan ringkas, pendek atau spesifik kepada soalan yang diajukan. Soalan tertutup tidak memberi kebebasan untuk klien menjawab kerana strukturnya telah ditentukan oleh pembimbing atau pengamal kaunseling. Malahan, soalan tertutup juga boleh dijawab hanya menggunakan tingkahlaku non verbal seperti mengangguk kepala atau tersenyum

Soalan tertutup yang bertubi-tubi membawa rasa terancam kepada klien kerana ia akan menimbulkan rasa ketegangan adlam diri untuk menjawab soalan demi soalan. Soalan tertutup yang terlalu kerap akan membuatkan klien mengambil sikap menunggu soalan sahaja dan sesi ini juga akan menjadi direktif (pergantungan klien terhadap pembimbing atau pengamal kaunseling).

Pembimbing atau pengamal kaunseling digalakkan menggunakan soalan tertutup apabila pengesahan terhadap sesuatu fakta diperlukan. Antara contoh soalan tertutup ialah ;

“Adakah....”

“ Bulan berapa ?”

“ Di mana ?”

Panduan

1. Pastikan anda benar-benar inginkan maklumat yang lebih lanjut daripada klien.

2. Soal bila perlu dan perkara yang relevan sahaja.

3. Jangan terlalu kerap menggunakan soalan tertutup kerana klien akan berasa terancam kerana seperti disoal siasat.

Contoh

Pembimbing: "Sudah berapa alama anda kehilangan pekerjaan?"

Klien : "Lebih kurang 2 tahun"

Pembimbing: "Apa yang anda lakukan selama 2 tahun itu?"

Klien : "Tiada apa……cuma duduk di rumah dan buat apa yang patut."

b. Soalan Terbuka

Soalan terbuka sangat digalakkan dalam kaunseling kerana ia dapat memberikan peluang kepada klien menceritakan pengalamannya mengikut perspektif dirinya sendiri tanpa panduan dari pembimbing atau pengamal kaunseling. Soalan jenis ini menjemput perbincangan, penjelasan dan huraian yang panjang lebar dan ia tidak memerlukan jawapan yang khusus.

Lazimnya soalan terbuka menggalakkan penerokaan dan pengembangan kepada perkara yang sedang dirundingkan. Diantara perkataan yang boleh digunakan untuk membezakan soalan jenis terbuka ataupun tertutup adalah seperti berikut :

“Boleh terangkan…………….”

“Bagaimanakah perkara itu berlaku……….”

“Sejauhmanakah kejadian tersebut telah menggangu hidup anda?”

“Pada pandangan anda……….”

Menurut Ivey (1994), menyoal dilakukan untuk :

1. Memulakan sesi kaunseling

Setelah klien kelihatan bersedia untuk memulakan sesi, pembimbing atau pengamal kaunseling boleh menggunakan mehiarn meyoal untuk mendapatkan maklumat mengenai apa yang ingin dibincangkan atau tujuannya datang berjumpa anda.

Contoh

Pembimbing : “ Apa yang ingin anda kongsikan pada hari ini?”

Pembimbing : “Bagaimana keadaan rakan sebilik anda sejak sesi kita minggu lepas ?”

2. Soalan terbuka mengkayakan perkongsian maklumat

Pembimbing atau pengamal kaunseling yang mahir akan mengolah soalan agar jadi lebih terbuka dengan bertanyakan soalan lebih mendalam untuk mendapatkan lebih banyak maklumat. Soalan yang ditanyakan adalah berkisar kepada pernyataan yang baru sekejap dokongsi oleh klien.

Contoh

Pembimbing : "Ceritakan kepada saya bagaimana hubungan anda dengan isteri anda sejak kebelakangan ini?"

Pembimbing : "Perubahan yang bagaimana saudara maksudkan?"

Pembimbing : “Dari apa yang telah anda beritahu mengenai pensyarah anda, keadaan bagaimana yang ingin anda harapkan darinya ?”

3. Soalan bagi maklumat spesifik dan konkrit

Ramai klien berkongsi sesuatu yang agak samar atau terlalu umum dan kadangkala tidak menjurus kepada maklumat yang spesifik tanpa mengetahui kepentingannya berbuat demikian. Pembimbing atau pengamal kaunseling boleh membantu klien mengemukakan arah dengan soalan terbukanya.

Contoh :

Pembimbing : “Berikan saya satu contoh tentang kenyataan bahawa rakan yang tidak hiraukan anda”

Pembimbing : “Kakak anda sering buat anda marah, berikan saya contoh peristiwa terakhir dia berbuat demikian..

4. Soalan bagi tujuan penilaian masalah klien

Bagi memahami diri dan dunia klien, pembimbing atau pengamal kaunseling adalah ibarat seorang pemberita yang membuat sesuatu laporan terperinci. Untuk itu penggunaan “apa”, “Siapa”, “Bila”, “Bagaimana” dan “kenapa” (paling tidak digalakkan) digunakan dalam menyoal.

Siapakah klien ini ? Latarbelakangnya ?

Apa isunya ? Apa berlaku dalam hidupnya ?

Bila isu ini mulai menghantuinya ?

Bila dia mulai ingin perubahan?

Di mana masalah ini terjadi ?

Persekitaran macamana ?

Bagaimana klien bertindak balas terhadap masalahnya ?

Apa yang menyebabkan masalah ini timbul ?

5. Soalan menentukan respon klien

Oleh kerana menyoal bertujuan mendapatkan lebih banyak maklumat serta mengkhusus, penggunaan soalan yang sesuai akan menghasilkan respon yang selaras dengan soalannya.

“Apa” - bertujuan mendapatkan fakta atau maklumat

“Bagaimana” - mendapatkan proses atau

sekuen sesuatu peristiwa atau respon perasaan klien

“Kenapa” - membawa kepada perbincangan mengenai sebab

Pengstrukturan

Pengstrukturan adalah kontrak yang dilakukan secara verbal dengan klien mengenai perjalanan dan proses sesi yang dijalankan. Ia bermatlamat menyediakan nada dan struktur sesi perundingan yang bakal dilaksanakan agar jelas terutamanya kepada klien. Menurut Patterson & Welfel (2000), pensgstrukturan menjealskan semua pernyataan pembimbing atau pengamal kaunseling yang membolehkan klien mengetahui apa yang boleh dijangkakan tentang proses dan hasil aktiviti kaunseling. Jelasnya, pengstrukturan membantu menjadikan sesi lebih bermakna dan mempunyai arah.


Diantara perkara yang perlu disentuh semasa melakukan pengstrukturan ialah;

Jangkamasa - Jangkamasa yang diperuntukkan lazimnya ialah diantara 30- 45 minit. Klien perlu tahu berapa lama masa yang diperuntukkan untuk membincangkan perkara yang dibincangkan.

Peranan Pembimbing atau pengamal kaunseling - Mendengar, memahami dan membantu perkara/isu yang dibawa oleh klien untuk dirundingkan.

Peranan Klien - Menceritakan dengan bebas dan memilih tajuk

perundingan (tajuk adalah pilihan klien kecuali klien yang dirujuk enggan memilih tajuk perundingan).

Kerahsiaan - Peraturan dan perkara rahsia akan tetap dirahsiakan oleh pembimbing atau pengamal kaunseling.

Merujuk Pakar - Jika perkara yang diceritakan membahayakan diri klien dan diluar bidang kuasa pembimbing atau pengamal kaunseling maka kes itu perlu dirujuk.

Ringkas - Pengstrukturan yang dibuat haruslah ringkas dan mudah agar ia tidak menjadi isu pula kepada klien apabila mereka mendengarnya. Ia memberikan peraturan yang jelas dan mudah kepada klien dan pembimbing atau pengamal kaunseling.

Panduan

1. Wujudkan hubungan yang baik dengan klien terlebih dahulu dan wujudkan kepercayaan di antara klien dan pembimbing atau pengamal kaunseling.

2. Pastikan klien sudah bersedia untuk berkongsi dan memulakan sesi.

Contoh

Pembimbing : "Nampaknya kalau saudara dah sedia bolehlah kita mulakan sekarang. Jadi kedatangan saudara ke sini hari ini tentu ada perkara atau sesuatu yang ingin diceritakan atau di kongsi bersama saya. Jadi saudara ada lebih kurang 45 minit untuk menceritakan segala apa yang ingin diceritakan atau dikongsi kan bersama saya. Saya sedia


mendengar dan memahami serta cuba membantu dan segala apa yang diceritakan akan dirahsiakan kecuali jika perkara tersebut akan membahayakan sesuatu pihak atau diri saudara maka saya terpaksa memberitahu kepada pihak yang bertanggungjawab. Jadi , jika saudara sudah bersedia saudara bolehlah mulakan……"

Refleksi

Refleksi adalah salah satu kemahiran unik dalam kaunseling. Ia seakan parafrasa tetapi mempunyai kesan yang lebih mendalam kepada klien. Refleksi merupakan pengulangan kembali pokok atau isi kata-kata klien secara tepat, padat dan ringkas. Ianya merupakan cara untuk menyatakan kepada klien bahawa pembimbing telah memasuki ruang rujuk klien dan benar-benar merasai apa yang dirasai oleh klien (parafrasa bertujuan menyatakan kepada klien bahawa pembimbing mendengar dan memahami - belum lagi merasainya).

Kemahiran ini adalah salah satu kemahiran di mana pembimbing atau pengamal kaunseling cuba berusaha memahami klien dari sudut pandangan klien sendiri. Ia merupakan satu kemahiran untuk menggambarkan pembimbing atau pengamal kaunseling memahami dan menghayati apa yang dikatakan oleh klien dengan memberikan respons secara refleksi (counselor in a client shoes).

Kemahiran refleksi ini boleh dibahagikan kepada 3 bahagian iaitu refleksi isi, refleksi perasaan dan refleksi pengalaman.

a. Refleksi Isi

Refleksi isi bermakna refleksi pembimbing yang memfokuskan kepada isi percakapan klien dan menyatakan semula dengan perkataan pembimbing sendiri. Pernyataan pembimbing terhadap isi percakapan yang didengar hendaklah ringkas, padat dan tepat

Tujuannya agar klien rasa didengar, difahami dan secara tidak langsung dapat membantu pembimbing dalam menyemak persepsi pembimbing terhadap klien.

Panduan

1. Dengar isi percakapan yang dikongsi bersama klien

2. Refleksi isi percakapan klien jangan terlalu panjang dan jangan menggunakan perkataan yang berulang-ulang

3. Buat refleksi ketika perlu sahaja



Contoh :

Klien : "Hidup dikolej ni susah, serba tak kena saya dibuatnya. Kita tak campur kata kita sombong, kera sumbang, kita campur pun segala yang dibuat semua diperhati dan semua salah. susah…….susah…………."

Pembimbing: "Saudara merasakan yang duduk dikolej sekarang susah, semua yang dibuat tak kena, nak campur salah tak campur

pun salah………"

Klien: "Iyalah.... Baru-baru nie saya ada beli handphone baru kerana yang lama dah rosak , jadi ramailah kawan saya yang menumpang saya punya handphone tu. Tak kurang juga ada yang memuji tapi tak tahulah memuji ada sebaliknya. ...Apa yang saya tak puashati sangat tu ada orang cakap-cakap belakang yang saya ni kononya nak berlagak......Iyalah, saya student tapi mampu membeli handphone yang sebegitu mahal, yang lebih dashyat tu ada yang mengata saya ni dibela sugar dady…Ya Allah….sakitnya hati!"

Pembimbing: "Saudara dituduh berlagak dan berkelakuan buruk bila menunjukkan handphone baru saudara kepada kawan- kawan."

b. Refleksi Perasaan

Refleksi perasaan bermaksud cerminan pembimbing terhadap perasaan yang dialami dan yang diluahkan oleh klien. Apabila pembimbing mendengar keluhan dan luahan perasaan sama ada yang dilahirkan secara lisan atau bukan lisan maka ia boleh difokuskan melalui refleksi perasaan. Maknanya pembimbing membuat pernyataan semula tentang perasaan dan sikap yang dinyatakan oleh klien. Tujuannya ialah memberikan fokus kepada klien mengenai perasaan yang dialami dan memberikannya peluang kepada klien mengeluarkan perasaannya dengan cara baik serta memberikan kelegaan kepada klien.

Panduan

1. Dengar dan refleksi isi percakapan klien sekiranya perlu

2. Cuba perhati dan teliti sekiranya perlu melakukan refleksi perasaan terhadap perasaan yang dialami dan dikongsi oleh klien.


Contoh :

Klien : "Cuba puan fikir, macamana saya tak sedih, dahla selalu tinggalkan saya keseorangan, lepas tu dia hasut kawan- kawan yang lain supaya jangan berkawan dengan saya. Saya pun ada tahap kesabarannya, bila dah sampai ke tahapnya nanti meletup juga saya ni!…."

Pembimbing: "Nampaknya saudari begitu tertekan dan marah dengan sikap kawan-kawan saudari tu…."

c. Refleksi Pengalaman

Melakukan refleksi bukan sahaja kepada perkara yang di dengar daripada mulut klien malah apa yang dilihat juga perlu diperhatikan agar dapat direfleksikan. Oleh itu apa yang diperhatikan melaui apa yang dilihat contohnya cara duduk, nada suara, gerak geri, pernafasan, wajah, air muka dan selurh separa bahasa yang ditunjukkan juga perlu direfleksikan oleh pembimbing. Itulah yang dimaksudkan refleksi pengalaman.

Panduan

1. Lakukan refleksi pengalaman sekirnya perlu sahaja dan perlu dilakukan berhati-hati kerana ia dianggap menyemak persepsi ataupun pandangan klein sendiri.

Contoh :

Klien: "Saya sebenarnya masih sayang dan menganggapnya sebagai kawan baik saya, tapi saya tak faham kenapa dia sanggup ceritakan perkara buruk tentang diri saya pada orang lain…….(sambil tunduk dan kelihatan sedih)"

Pembimbing: "Saudari terlalu sedih sekali kerana kawan baik saudari sendiri sanggup berbuat demikian."

Kemahiran memberitahu

Kemahiran memeberitahu adalah serupa dengan memberi penerangan. Walaupun berunsur bimbingan, ianya berperanan penting dalam kaunseling terutama kepada sesetengah klien atau dalam sesetengah kes tertentu. Kemahiran memberitahu memerlukan penguasaan maklumat yang meluas dan terkini oleh pembimbing. Antara kemahiran memberitahu adalah dengan cara memberi nasihat.


Walau bagaimana pun, kaunseling amat tidak menggalakkan penggunaan nasihat kecuali dalam kes tertentu seperti jika membawa kemudaratan jika nasihat tidak diberikan. Pembimbing juga boleh memberi nasihat dalam situasi krisis atau keadaan ynag nyata akan merugikan klien seandainya klien tidak diberitahu mengenainya. Nasihat juga dikhuatiri akan mengujudkan pergantungan oleh klien kepada pembimbingya lantas tidak tidak berupaya menggalakkan perkembangan peribadi klien

Kemahiran Konfrantasi

Konfrantasi adalah kontradiksi antara kata-kata klien dengan tindakan klien. Ia mengujudkan percanggahan kepada pembimbing dan memerlukan penerokaan mendalam serta pendedahan oleh klien tentang situasi sebenarnya. Menurut Patterson & Welfel (2000), kemahiran konfrantasi merupakan satu kemahiran yang yang paling kontroversial kerana secara terminologinya ia merujuk kepada konflik atau serangan terhadap percanggahan yang nyata.

Kemahiran konfrantasi jarang digunakan dalam sesi terutama kepada pembimbing yang belum mahir. Konfrantasi adalah bersifat mencabar dan berkemungkinan menyebabkan klien merasa tergugat dan tidak selesa dengan pertanyaan pembimbing. Konfrantasi mendatangkan risiko tetapi jika digunakan dengan baik akan membawa celik akal atau perubahan mendalam kepada klien. Konfrantasi hanya digalakkan digunakan setelah hubungan baik antara pembimbing-klien terbina dan bukan diawal sesi

Di dalam menjalankan sesi kaunseling pembimbing tidak semestinya bersetuju dengan pendapat atau tingkahlaku yang diperkatakan oleh klien. Ini kerana pembimbing akan mengambil langkah membuat konfrantasi dalam usaha membetulkan pandangan klien. Ini bermaknanya konfrantasi ialah satu langkah membetulkan pandangan klien jika dirasakannya ada percanggahan. Konfrantasi hanya boleh dilakukan sekiranya perlu dan jika telah wujud hubungan yang baik dan kukuh diantara klien dan pembimbing atau pengamal kaunseling. Konfrantasi digunakan apabila terdapat percanggahan antara apa yang dikatakan oleh klien tentang dirinya dengan apa yang dilakukannya.

Ia dilakukan di dalam beberapa situasi : -

1. Apabila didapati tingkahlaku yang ditunjukan oleh klien tidak sama seperti apa yang diperkatakan.

2. Apabila perasaan yang diluahkan oleh klien tidak sama dengan fakta yang disampaikan oleh klien

3. Apabila fakta mula yang disampaikan oleh klien tidak sama dengan fakta akhir yang disampaikan oleh klien.

Panduan

1. Pastikan ia benar-benar terdapat percanggahan dan perlu dilakukan konfrantasi. Maknanya, lakukan konfrantasi bila benar-benar perlu dilakukan.

2. Wujudkan hubungan yang baik dan kukuh terlebih dahulu sebelum melakukan konfrantasi untuk menggelakkan klien merasa terancam dan timbul ketidakselesaan pada klien.

Contoh

(i) Konfrantasi apabila 'tingkahlaku tidak sama dengan apa yang diperkatakan '

Pembimbing : "Saya agak keliru sedikit disini, saudarai kata saudari sedih dengan keadaan malang yang menimpa saudari tapi nampaknya saudari masih sempat tersenyum-senyum ketika menceritakan perkara tersebut. Apa sebenarnya yang saudari rasakan ketika ini?"

(ii) Konfrantasi apabila 'perasaan yang diluahkan oleh klien tidak sama dengan apa yang diperkatakan'

Pembimbing : "Setelah beberapa lama saya mendengar cerita daripada puan, saya kehilangan sejenak….Mulanya puan kata puan geram,

benci dan menyampah dengan sikap suami puan malah semua perkara yang diceritakan semuanya cerita yang kurang baik

semuanya. Tapi dalam masa yang sama puan masih lagi sanggup berhadapan dengannya setiap hari. Bagaimana agaknya tu puan?

Boleh puan tolong jelaskan dengan lebih lanjut?”

(iii) Konfrantasi apabila 'fakta awal yang diperkatakan tidak sama dengan fakta akhir yang disampaikan oleh klien.'

Pembimbing : "Daripada apa yang saudari ceritakan di awal dari tadi, apa yang saya faham saudari jarang bertemu dengan tunang saudari tetapi sekarang apa yang saya dengar seperti saudari selalu keluar dan hubungan tersebut agak rapat.Agaknya apa yang saudari cuba sampaikan? Saya agak keliru sedikit disitu?"

Kemahiran Merumus

Salah satu kemahiran yang wajib dilakukan ketika sesi dijalankan mahupun ketika sebelum menamatkan sesi. Kemahiran merumus amat penting bagi mengulang semula apa yang dikatakan, dirasa dan dilakukan oleh klien. Dengan membuat rumusan dapatlah dijelaskan lagi kepada klien mengenai segala apa yang telah diperbincangkan semasa sesi dijalankan.

Merumus juga memudahkan usaha untuk memfokus permasalahan yang dialami oleh klien. Ini memudahkan pembimbing memberikan pertolongan tanpa mencari-cari apakah masalah yang ingin diselesaikan oleh klien. Merumus ialah menggabungkan kemahiran parafrasa dengan refleksi dan penggalak. Merumus merupakan gabungan kenyataan-kenyataan penting atau pokok perbincangan klien dan menjelaskan semula kepadanya. Ia membantu memberi arah pergerakan sesi, memberi dan menyatakan fokus semasa agar kedua belah pihak jelas hala tuju sesi. Merumus juga berperanan sebagai penyambung antara beberapa fasa yang ujud dalam sesi atau kesinambungan diantara beberapa sesi samada sesi lepas dengan sekarang atau yang akan datang. Oleh itu, pernyataan bagi kemahiran ini adalah lebih panjang.

Terdapat dua rumusan yang boleh dilakukan semasa sesi kaunseling dijalankan iaitu rumusan besar dan rumusan kecil.

(i) Rumusan Kecil

Rumusan kecil dengan rumusan besar tidak banyak bezanya namun fungsinya berbeza. Rumusan kecil dilakukan supaya dapat memfokuskan permasalahan yang dialami agar tidak lari daripada landasan yang sebenar. Rumusan kecil boleh dibuat beberapa kali sepanjang sesi dijalankan dan ia bertujuan menyemak persepsi klien dan membawa fokus kepada perbincangan yang sedang dijalankan. Selain itu juga membantu klien dan pembimbing mengingatkan kembali apa yang telah diperbaincangkan.

Rumusan dibuat juga untuk memastikan pemahaman pembimbing tidak menyeleweng dan secara tidak langsung memberansangkan klien agar terus meneroka ke arah perkara yang dirumuskan oleh pembimbing.



Rumusan boleh dibuat diawal perundingan untuk mengingat kembali apa yang telah dibincangkan pada masa lalu.

Panduan

1. Nada, emosi dan isi yang diluahkan oleh klien harus diperhatikan kerana rumusan bukan setakat isi sahaja tetapi makna yang ingin disampaikan oleh klien.

2. Susun idea atau perasaan yang penting dengan baik agar memudahkan klein memahaminya.

3. Gunakan bahasa yang mudah dan elakkan menambahkan idea baru.

Contoh :

Pembimbing : "Selama 15 minit yang lalu saudari ada menceritakan kepada saya mengenai ketidakpuasan hati saudari terhadap boyfriend saudari. Saudari rasa tercabar dengan sikapnya dan sekaligus membosankan diri saudari. Dalam masa yang sama juga adakalanya saudari ingin sahaja memutuskan hubungan tersebut kerana itu sahaja jalan yang paling mudah untuk menyelesaikan masalah tersebut. Tapi saudari tidak mahu perkara tersebut berlaku kerana tidak sampai hati dengan boyfriend saudari".

(ii) Rumusan Besar

Membuat rumusan besar adalah menjadi tanggungjawab pembimbing setiap kali sesi dijalankan. Ia dilakukan setiap kali sebelum menamatkan sesi. Maksudnya, sebelum menamatkan sesuatu sesi pembimbing dikehendaki merumuskan segala apa yang telah dirundingkan atau diperbincangkan serta apa yang telah dipersetujui.

Ia bertujuan untuk membantu klien mengingat kembali dan memastikan ketepatan perkara yang telah difahami oleh pembimbing. Rumusan besar dibuat sekali dalam satu sesi dan diantara perkara yang disentuh ialah isi perbincangan, perasaan yang terlibat, perubahan yang terjadi, pemilihan yang dibuat dan langkah yang telah dipersetujui. Rumusan besar juga akan diulangi kembali pada awal sesi yang akan datang.

Kemahiran Asas Kaunseling FEM3107/PEM3501/PERTAMA 2010

Contoh :

Pembimbing: " Pada sesi kali ini kita telah membincangkan dengan panjang lebar masalah yang benar-benar menggangu saudari iaitu masalah tidak puashati dengan sikap boyfriend saudari. Saudari rasa tercabar dan bosan dengan sikap boyfriend saudari yang sering mementingkan diri sendiri dan suka mengawal segala pergerakkan saudari. Saudari merasakan sebegini semenjak boyfriend saudari jarang mengambil kisah tentang diri saudari akibat kesibukkannya dan saudari merasakan sukar untuk menerima alasan darinya. Keadaan ini menyebabkan saudari rasa tertekan dan bosan dengan sikapnya. Adakalanya saudari terfikir untuk memutuskan sahaja perhubungan dengannya tetapi saudari tidak sampai hati dan masih sayangkannya dan kalau boleh saudari mahu boyfriend saudari seperti dahulu, seperti baru mula-mula bercinta dahulu. Saudari cuba mencari jalan untuk menyelesaikan masalah tersebut dengan membuat perbincangan bersemuka dengannya namun dia cuba mencari alasan dengan mengatakan yang beliau tidak sempat sebab terlalu sibuk. Jadi ini adalah diantara apa yang kita perbincangkan pada kali ini. Nampaknya saudari belum lagi dapat mencari jalan penyelesaian kepada permasalahan tersebut tetapi oleh kerana masa tidak mencukupi apa kata kita sambung sesi ini pada sesi akan datang. Jadi pada sesi akan datang kita akan menyambung perbincangan mengenai permasalahan tersebut dan bersama-sama mencari jalan penyelesaiannya."

Kemahiran Penamatan

Kemahiran ini juga wajib dilakukan agar klien tahu bahawa sesi sudah boleh ditamatkan ataupun tidak. Jadi menjadi tanggungjawab pembimbing agar ia dilaksanakan.



Proses penamatan wujud dalam sesi kaunseling dan juga dalam proses hubungan kaunseling. Maksudnya disini, di dalam kaunseling penamatan dibuat pada dua keadaan iaitu menamatkan sesi yang dijalankan dan penamatan hubungan kaunseling antara pembimbing dan klien yang mungkin mengambil masa beberapa sesi.

a. Penamatan Sesi

Sesi perlu ditamatkan bila sudah cukup waktu seperti yang telah dijanjikan semasa pengstrukturan dilakukan. Selain faktor masa pembimbing boleh menamatkan sesi sekiranya dia merasakan klien telah mendapat daripada sesi itu atau klien sendiri mengambil keputusan untuk memberhentikannya.

Panduan

1. Sebelum melakukan penamatan pastikan penamatan

yang dilakukan tidak tergesa-gesa dan sekiranya ini berlaku akan memberikan kesan kepada klien dimana klien akan merasa tidak diterima dan dihalau oleh pembimbing.

2. Rumusan harus dilakukan terlebih dahulu. Maknanya rumuskan segala apa yang telah diperbincangkan dan jika sesuai pembimbing juga boleh meminta klien membuat rumusan berkenaan.

3. Ingatkan klien tentang apa-apa persetujuan yang telah dicapai bersama. Klien mesti diingatkan apakah tindakan yang mesti klien buat (jika ada) sebelum sesi akan datang bermula - minta persetujuan klien terhadap apa yang disarankan oleh pembimbing.

4. Beri ruang kepada klien untuk memilih sama ada dia merasakan perlu untuk datang kembali bagi sesi yang lain. Maksudnya beri peluang klien membuat keputusan sama ada ingin meneruskan sesi akan datang atupun tidak.

Contoh :

Pembimbing: "Kita ada lebih kurang lima minit sahaja lagi, jadi elok rasanya saya rumuskan segala apa yang telah bincangkan pada sesi kali ini. Mulanya saudari datang adalah untuk membincangkan masalah saudari dengan kawan saudari yang tidak dapat memaafkan kesalahan yang saudari telah lakukan. Kawan saudari juga cuba menjauhkan diri daripada saudari. Jadi dalam perbincangan kali ini saudari telah bersetuju untuk



bersemuka dengan kawan saudari itu dan menerangkan perkara yang sebenar yang berlaku. Ini adalah beberapa langkah yang telah saudari ambil dalam masa beberapa minggu ini. Jadi sekiranya saudari memerlukan perbincangan lagi dengan saya setelah beberapa minggu ini, saya mengalu-alukan kedatangan saudari”.

b. Penamatan Hubungan Kaunseling

Hubungan kaunseling boleh ditamatkan jika matlamat kaunseling telah tercapai atau atas permintaan klien. Proses penamatan harus diberitahu kerana pembimbing tidak boleh mengikat klien untuk terus bergantung kepadanya atau sebaliknya.

Panduan

1. Pada penilaian pembimbing klien telah dapat berfungsi dengan normal maka sesuailah dibuat penamatan

2. Sekiranya didapati masalah klien telah dapat

diuruskan maka elok dibuat penamatan

3. Namun jika klien sendiri ingin menamatkan sesi maka pembimbing harus menamatkan sesi.

Contoh

Pembimbing : "Nampaknya kita telah berjumpa sebanyak 3 sesi dan saya lihat saudari sudah bertambah ceria dan gembira sekarang berbanding pertama kali saudari bertemu dengan saya. Jadi saya beranggapan yang saudari sudah dapat menangani masalah yang dihadapi dan saudari juga ada menyatakan yang saudari sudah berbaik semula dengan kawan baik saudari itu. Jadi saya rasa bolehlah kita tamatkan perhubungan kaunseling ini dan diharap saudari akan terus ceria dan gembira dalam kehidupan saudari yang akan datang."

Followup

Follow up merupakan bahagian yang penting dalam penamatan tap ianya kadangkala tidak digunakan dengan baiknya oleh pembimbing (Okun, 1982). Follow up bermaksud menghubungi klien untuk mengetahui kemajuan dirinya dan bagaimana ianya bertindakbalas dengan isu yang telah dibincangkan dalam sesi kaunseling disamping melihat keselarasan kepada matlamat kaunseling yang telah bersama. Follow up boleh dilakukan dalam jangkamasa pendek atau panjang dan dillakukan dengan pelbagai cara. Cormier & Cormier (1979) telah mencadangkan langkah-langkah berikut dalam melakukan follow up ;

a. Jemput klien datang ke sesi follow up bagi melihat bagaimana klien berdaya tindak dalam menghadapi permasalahannya. Dalam sesi follow up ini, klien boleh menunjukkan adaptasi kemahiran barunya melalui main peranan bagaimana ia berfungsi dalam isu yang sedang dihadapinya.

b. Pos inventori yang diisi sendiri oleh klien dengan menyatakan situasi dirinya sekarang dalam menangani masalah yang dihadapinya.

mansorat@putra.upm.edu.my

updated 15 Ogos 2010

FEM3107/PEM3501

Semester Pertama 2010/2011
Komen Facebook
0 Berikan komen anda
abam ming. Powered by Blogger.