Widgets

Upin & Ipin mengajar BM ? 유

* gambar upin ipin dr blog abg BoB *

 wahhhh....kartun pom boleh jd cikgu skrg nie eak ?...hebat tol lah...mesti murid - murid makin seronak belajar...bg sy, ini merupakan suatu langkah yang amat sesuai bg menarik mereka untuk belajar...baca selanjutnya ~

Belajar BM melalui siri Upin dan Ipin

17/03/2011 3:03pm

KUALA TERENGGANU – Siri animasi kanak-kanak di televisyen tempatan, Upin dan Ipin menjadi bahan berkesan mempelajari bahasa Melayu di kalangan pelajar asing di Beijing Foreign Studies University (BFSU) dan University of Peking, China.

"Siri ini telah membantu mempermudahkan lagi penguasaan komunikasi bahasa Melayu di Beijing dan ia menjadi antara rancangan yang disukai pelajar asing di China,” kata Penyandang Kursi Pengajian Bahasa Melayu di BFSU, Profesor Dr Awang Sariyan.


Upin dan Ipin mula disiar di TV9 pada bulan Ramadan 2007 yang bertujuan mendidik kanak-kanak tentang ibadah berpuasa.
Ia kini memasuki musim keempat yang rancangannya boleh turut diikuti dalam bentuk DVD dan video “streaming” melalui Internet dan berjaya dipasarkan ke Indonesia.






   
Di atas kejayaan menambat hati penonton serantau, siri ini disenarai dalam Malaysia Book of Records tahun ini sebagai “Animasi Paling Berjaya”. – Bernama
Komen Facebook
0 Berikan komen anda

Post a Comment

abam ming. Powered by Blogger.