Widgets

UJIAN BATERI TID | PROGRAM MENGENALPASTI BAKAT | ANTHROPOMETRIK | KECERGASAN

DOWNLOAD LINK : UJIAN BATERI TID


PROGRAM MENGENALPASTI BAKAT  (TID)

BAHAGIAN A
(ANTHROPOMETRIK)


UJIAN   1              -               KETINGGIAN BERDIRI (STANDING HEIGHT)


1.             Definisi                  :               Ukuran jarak dari lantai hingga ke bahagian paling atas kepala
                semasa posisi berdiri tanpa beralas kaki.

2.             Rasional                                :               Tinggi atau rendah individu  mempunyai kepentingan terhadap
                                                                sesuatu  jenis sukan atau permainan.

                Contoh:-                Atlet  bola keranjang , bola jaring , pendayung  dan
                perenang  mempunyai  kelebihan  dari ketinggian      manakala  atlet  gimnastik  dan terjun  mendapat                 kelebihan  jika rendah.

3.             Objektif                  :               Untuk mendapat ukuran ketinggian murid semasa posisi berdiri.

4.             Peralatan              :               Pita Pengukur (2 meter)
                                                                Pita Penanda
                                                                Papan Klip

5.             Prosedur              

5.1                Pita ukur dilekatkan secara menegak  di permukaan dinding yang rata setinggi dua  (2 )meter.

5.2          Murid berdiri  membelakangkan dinding dengan kepala, bahu,  punggung  dan  tumit berada dalam keadaan rapat ke dinding tanpa beralas kaki. Pita ukur berada di tengah-tengah belakang badan.

5.3          Kedua-dua belah kaki  mesti dalam posisi rapat sementara kedua-dua tapak tangan mesti rapat  di sisi paha.

5.4          Semasa  ukuran dibuat, murid menarik nafas, tahan nafas dan memandang ke hadapan .

5.5          Ukuran tinggi diambil dari bahagian permukaan lantai hingga ke bahagian paling atas kepala. Untuk mendapatkan bacaan yang tepat, pastikan  papan klip  4  (bahagian tinggi) diletakkan  rapat pada dinding  (90 darjah )  secara  menegak ( bahagian tapak ) di bahagian  paling atas kepala.  (Pastikan  murid  tidak mengangkat tumit semasa  ukuran diambil)

5.6.         Bacaan diambil pada paras mata penguji.

6.             Pemarkahan         :              Bacaan diambil hampir kepada 0.1 sm.










UJIAN   2              -               KETINGGIAN  DUDUK ( SITTING HEIGHT )                                             


1.             Definisi                  :               Ukuran  dari lantai hingga ke bahagian paling atas kepala
                semasa posisi duduk melunjur.

2.             Rasional                                :               Nisbah ukuran panjang bahagian atas badan dan bahagian
                bawah badan memberi kesan terhadap tahap pencapaian bagi sukan dan          permainan tertentu.
Contoh :                 Atlet  lompat tinggi memerlukan kaki dan badan yang panjang, atlet  berbadan rendah  mendapat kelebihan  dalam acara angkat berat.

3.             Objektif                  :               Untuk mendapat nisbah ukuran bahagian atas dan bawah
                badan semasa posisi duduk melunjur.(panjang kaki)

4.             Peralatan              :               Pita Pengukur (2 meter)
                                                                Pita Penanda
                                                                Papan Klip A 4’
                               
5.             Prosedur

5.1          Pita ukur dilekatkan secara menegak  di permukaan dinding yang rata setinggi  dua  (2 ) meter.

5.2          Murid duduk membelakangkan dinding dengan posisi  kepala, bahu  dan punggung berada dalam keadaan rapat ke dinding dan pita ukur berada di tengah-tengah belakang badan.

5.3          Kedua-dua belah kaki mesti dalam posisi rapat dan melunjur dengan lurus.

5.4          Semasa ukuran dibuat, murid menarik nafas, tahan nafas dan memandang ke hadapan.

5.5          Ukuran tinggi duduk  diambil dari bahagian permukaan lantai hingga ke bahagian paling atas kepala. Untuk mendapatkan bacaan yang tepat, pastikan  ‘clipboard A 4 ‘ diletakkan  rapat  pada dinding (90 darjah) secara menegak  di bahagian  paling atas kepala.
 (Pastikan  punggung  murid tidak terangkat semasa ukuran di buat.)
               
5.6          Bacaan diambil pada paras mata penguji.


6.             Pemarkahan         :              Bacaan  diambil hampir kepada 0.1 cm.


UJIAN  3               -               PANJANG DEPA ( ARMSPAN)     
                                               

1.             DefinIsi                  :               Jarak mendepa dari hujung jari tangan kanan ke hujung jari
                tangan kiri dalam posisi melintang dan selari dengan paras bahu.

2.             Rasional                                :               2.1          Untuk mendapat ukuran panjang bukaan depa.
                2.2          Ukuran panjang depa (armspan) boleh memberi kesan
                terhadap pencapaian bagi sukan dan permainan tertentu.

              Contoh:    Atlet renang dan peninju yang ukuran depa tangannya  panjang mempunyai kelebihan. Atlet angkat berat memerlukan depa yang pendek.

3.             Objektif                  :               Untuk mendapat ukuran panjang lengan semasa mendepa.

4.             Peralatan              :               Pita Pengukur (3 meter)
                                                                Pita Penanda
                                                                Papan Klip A 4’

5.             Prosedur

5.1          Pita ukur dilekatkan secara melintang di permukaan dinding yang rata sepanjang  tiga (3)  meter.  Bacaan sifar (0)  pada pita ukur hendaklah  diletakkan berada  pada  penjuru   dinding.

5.2          Murid berdiri membelakangkan dinding dengan posisi kepala, bahu dan  punggung berada dalam keadaan rapat ke dinding. Kedua belah  kaki berada dalam posisi rapat.

5.3          Murid mendepakan kedua tangan pada paras bahu  dan  ianya selari dengan pita ukur yang dilekatkan secara melintang  di permukaan dinding. Posisi  tapak tangan mesti menghadap ke hadapan.

5.4          Semasa ukuran diambil, murid dikehendaki menarik nafas dan tahan nafas serta memandang ke hadapan.

5.5          Ukuran diambil dari bahagian paling  hujung jari tangan kiri  hingga ke bahagian paling hujung jari tangan  kanan. Untuk mendapatkan bacaan  yang tepat , pastikan  ‘clipboard  A 4’  diletakkan  rapat pada dinding  (90 darjah )  secara menegak  di bahagian  hujung jari yang  bertentangan dengan jari di hujung  penjuru dinding.

5.6          Bacaan diambil pada paras mata penguji.


6.             Pemarkahan         :              Bacaan  diambil hampir kepada 0.1cm.
                                                                                 
  
UJIAN  4               -               BERAT BADAN                                                

1.             DefinIsi                  :               Ukuran berat badan dalam kilogram(kg) dengan berpakaian
                                                                sukan lengkap tanpa beralas kaki.

2.             Rasional                                :               Berat atau ringan badan memberi kesan terhadap pencapiaian  sukan
                dan permainan tertentu.

              Contoh:    Atlet acara larian dan berbasikal jarak jauh memerlukan berat badan yang ringan.

3.             Objektif                  :               Untuk mendapat  bacaan berat badan.

4.             Peralatan              :               Alat penimbang berat yang ‘standard’.

5.             Prosedur             

5.1.         Alat  penimbang  diletakkan di atas permukaan lantai yang
rata.

5.2          Pastikan jarum alat  penimbang berat bermula pada skala  sifar (0).

5.3          Semasa bacaan di buat., murid dikehendaki berdiri dalam posisi menegak di tengah-tengah alat  penimbang tanpa alas kaki dan memandang ke hadapan. (Pastikan murid memakai pakaian  yang ringan)
                                               
6.             Permarkahan       :               Bacaan diambil hampir kepada 0.5 kg



** (Pastikan tiada ada benda dalam poket peserta semasa menimbang)


PROGRAM MENGENALPASTI BAKAT

BAHAGIAN B
(KECERGASAN)

UJIAN 5                                -               LARI PECUT 40 METER
                                               

1.             Definisi                  :               Keupayaan larian pecut 40 meter dengan catatan  masa terpantas
                dengan permulaan gaya berdiri statik.          

2.             Rasional                                :               Kepantasan dan kelajuan adalah elemen penting dalam
                                                                kebanyakan sukan dan permainan tertentu.

                                                                Contoh : Olahraga, Berbasikal, Badminton, Hoki, Bola Sepak,
                                                                                Dan lain-lain.

3.             Objektif                  :               Untuk mendapat catatan masa bagi mengukur kepantasan .

4.             Peralatan              :               Jam randit
                                                                Tepung / ‘ cat  sembur’
                                                                Pita Pengukur (50 meter.)
                                                                Kon – 6 unit
                                                                Bendera merah
Kawasan larian  - 50 hingga 60 meter ( Daerah : padang berumput yang tidak basah, Negeri : Trek)

5.             Prosedur

5.1          Tandakan garisan permulaan dan penamat dengan jelas untuk jarak 40 meter.
Letakkan dua (2) kon di setiap hujung garisan permulaan dan garisan penamat.

5.2          Murid memulakan larian dengan posisi berdiri  ‘standing start’ di mana sebelah kaki dominan  berada di belakang garisan permulaan. ( Dibantu oleh seorang pembantu pelepas)

5.3.         Pelepas berdiri 5 meter ke hadapan  garisan permulaan. Pelepas akan memberi isyarat ‘sedia’ dengan mengangkat tangan lurus dengan bendera  pada paras bahu.

5.4.         Catatan masa mula diambil (oleh penjaga masa) sebaik sahaja pelepas menjatuhkan  tangan  dengan bendera ke bawah.

5.5.         Murid hendaklah memakai kasut (wajib) sukan semasa ujian dijalankan dan kasut ‘spike’ tidak dibenarkan.

5.6.         Setiap murid diberi dua (2) percubaan.

6.             Pemarkahan         :              Catatan masa terpantas diambil  hampir kepada 0.01 saat.

*** ( Pastikan pelajar dilepaskan hanya seorang setiap kali sahaja)





UJIAN 6                                -              JANGKAUAN MELUNJUR            
                                               

1.             Definisi                  :               Keupayaan  tahap kelenturkan badan semasa posisi duduk
                                                                melunjur di lantai. ( Johnson 1997b)

2.             Rasional                                :               Kelenturan badan memberi kesan terhadap prestasi dalam
                kebanyakan sukan dan permainan.

                Contoh: Elemen kelenturan amat diperlukan dalam sukan
                gimnastik, penerjun dan lari berpagar..


3.             Objektif                  :               Untuk mengukur tahap kelenturan dan kelembutan bahagian sendi
                                                                pinggul, bahagian ‘trunk’   serta otot  belakang dan  otot  hamstring                                                        (belakang paha).

4.             Peralatan              :               Pita Ukur
                                                                Pita Penanda
                                                                Pembaris

5.             Prosedur

                5.1          Murid dikehendaki melakukan regangan dan memanaskan badan  sebelum
                memulakan aktiviti.

5.2          Murid tidak dibenarkan memakai kasut semasa ujian dijalankan.

5.3          Lekatkan pita pengukur 1 meter di atas lantai yang rata.

5.4          Murid duduk melunjur dengan tumit berada tepat pada ukuran 25 sm. Kedudukan pita ukur berada di celah antara ke dua-dua belah kaki dengan tanda bacaan sifar (0) berada menghala pangkal peha.

5.6          Kedua-dua kaki dibuka seluas bahu. Penguji perlu menahan kaki murid supaya tidak bergerak melepasi  penanda 25 sm dan pastikan lutut tidak terangkat.  

5.7          Tindihkan tapak tangan dengan jari kanan bersentuhan dengan jari kiri, kemudian mulakan  gerakkan melunjur perlahan-lahan ke hadapan dengan  tangan lurus dan jari menuding ke arah pita ukur yang berada di atas lantai.

5.8          Murid bertahan selama dua saat apabila mencapai jangkauan maksima dan jangan hinjut (no bouncing).

6.         Pemarkahan            :               Catatan terbaik dari dua (2) percubaan diambil dengan bacaan hampir                kepada 0.5 sm.

7.         Kebolehpercayaan :               r = 94 diperolehi  daripada tiga (3) percubaan terbaik yang berbeza. (Johnson 1977b)







UJIAN 7                                -               LOMPAT MENEGAK (SARGENT CHALK JUMP)


1.             Definisi                  :               Keupayaan melompat secara menegak dengan menggunakan kedua-
                dua belah  kaki tanpa bantuan hayunan tangan.  (Sargent 1921)

2.         Rasional                   :               Kuasa eksplosif  otot kaki memberi kesan terhadap pencapaian sukan                 /permainan.

                Contoh :                 Angkat Berat,  Lompatan,  Dan  Larian Pecut .

3.             Objektif                  :               Untuk mengukur kuasa eksplosif otot kaki  posisi lompat menegak.

4.             Peralatan              :               Pita Ukur
                                                                Pita penanda
                                                                Serbuk Kapur / Tepung
                                                                Kertas Warna (Sugar Paper) warna gelap.
                                                                Kalkulator

5.             Prosedur

5.1.         Murid  mencelup  jari tangan dominan ke dalam serbuk kapur atau tepung.

5.2.         Berdiri dengan posisi bahagian bahu badan menyisi dinding. Sebelah tangan berada dalam posisi mencekak pinggang.

5.3.         Luruskan tangan yang telah mencelup serbuk kapur dan membuat tanda pada dinding  dengan posisi kedua belah  kaki mencecah lantai dan rapat. 

5.4.         Murid bergerak   tanpa mengubah kedudukan kedua-dua tangan, bengkokkan lutut dan lompat setinggi yang boleh dengan  membuat tandaan kedua. Tangan tidak boleh dihayun untuk membantu meningkatkan momentum lompatan.

5.5.         Bacaan diambil dari penanda pertama dan penanda kedua. Perbezaan bacaan kedua –kedua penanda  adalah bacaan jarak lompatan  menegak  murid.

5.6          Murid diwajibkan memakai kasut.

5.7          Bacaan dicatat pada paras mata penguji.

5.8          Penguji hendaklah berdiri di atas bangku.

6.           Pemarkahan         :              Catatan  diambil hampir kepada 0.1 sm.

7.           Kebolehpercayaan:            r = 93. daripada lompatan menegak (Sargent  Chalk Jump)


UJIAN 8                                -               BALING BOLA KERANJANG       


1.             Definisi                  :              Keupayaan membuat balingan bola kerajang dengan kedua-dua belah
tangan pada jarak maksimum ke arah hadapan dalamposisi duduk melunjur di atas lantai.

2.             Rasional                                :               Kuasa dan kekuatan bahagian atas badan  adalah penting  untuk  
                sukan  mendayung , kenu dan angkat berat  di samping  beberapa
                sukan  lain.

3.             Objektif                  :               Untuk mengetahui tahap kekuatan otot bahagian atas badan.

4.             Peralatan              :               Pita Ukur (30 meter)
                                                                Pita penanda
                                                                Bola Keranjang (saiz 7)
                                                                Pembaris panjang (1 m)

5.             Prosedur

5.1.         Pita ukuran dilekatkan di atas lantai dengan angka  sifar  (0 )  bermula dari dinding.

5.2          Murid duduk dengan posisi belakang badan menyandar pada dinding. Posisi  kepala, bahu dan bahagian pinggul rapat  ke dinding dan  kedua-dua belah kaki  melunjur  lurus serta rapat.

5.3.         Pegang bola keranjang dengan menggunakan kedua-dua belah tangan pada paras dada. Bola hendaklah dibaling ke hadapan sejauh mungkin apabila isyarat diberikan.

5.4.         Catatan ukuran diambil dari bahagian dasar bola yang bersentuhan dengan permukaan lantai dari lantunan yang pertama oleh pegawai penanda.

5.5.         Murid diberi dua (2) percubaan. Balingan yang terbaik adalah semasa balingan pada kedudukan 45°.

5.6          Pastikan punggung murid tidak terangkat dan juga bahu tidak bergerak ke hadapan semasa  membaling bola ke hadapan.
               
6.             Permarkahan       :              Catatan diambil hampir kepada 0.5 sm.

*** Perlu taburkan tepung pada kawasan lontaran untuk memudahkan  bacaan lontaran.
               













UJIAN 9                                -               LOMPAT JAUH BERDIRI


1.             Definisi                  :               Keupayaan kekuatan kedua-dua belah kaki semasa melompat.

2.             Rasional               :               Kuasa eksplosif otot kaki memberi kesan terhadap pencapaian beberapa            jenis sukan dan permainan.
                                                                Contoh:                  Bola tampar dan  acara lompatan padang

3.             Objektif                  :               Untuk mengetahui tahap kekuatan kuasa oksplosif otot kaki posisi
                lompat berdiri

4              Peralatan              :               Pita Ukur
                                                                Skittle / Kon                                                                                            

                                                                Pita Penanda

                                                                Lantai bersimen
               
5.             Prosedur

5.1.         Tandakan garisan permulaan dan lekatkan pita ukur pada lantai yang rata dengan tanda sifar (0) tepat berada di garisan permulaan.

5.2.         Murid hendaklah berdiri dibelakang garisan permulaan. (tidak memijak atau berdiri terlalu jauh dari garisan).

5.3.         Murid berdiri di hujung bebola kaki.

5.4.         Murid membuat lompatan ke hadapan sejauh mungkin dengan bantuan hayunan tangan.

5.5.         Bacaan jarak lompatan dikira pada mana-mana bahagian tumit yang paling ke belakang semasa mendarat dan skor diambil berdasarkan kepada jarak lompatan yang terbaik.

5.6.              Lompatan hendaklah dilakukan sebanyak dua (2) kali berturut-turut.

5.7          Murid di wajibkan memakai kasut.


6.             Permarkahan       :              Bacaan diambil hampir kepada 0.1 sm.



















UJIAN 10              -               LARI ULANG ALIK  ( 10 METER)


1.             Definisi                  :               Catatan masa yang paling singkat untuk melakukan lari ulang alik 10
                meter.

2.             Rasional                                :               Tahap ketangkasan memberi kesan terhadap pencapaian dalam
                beberapa sukan dan permainan tertentu.
               
Contoh :                 Bola Sepak, Olahraga , Badminton dan lain-lain

3.             Objektif                  :               Untuk mengukur tahap ketangkasan dalam catatan masa yang paling
                singkat.


4              Peralatan              :               Pita Ukur
                                                                Skittle / Kon

                                                                Pita Penanda

                                                                Jam Randit
Lantai bersimen
                                                                Bongkah kayu (3” tinggi  x 2” tapak  x 1” lebar ) – 2 unit


5.             Prosedur

5.1          Tandakan dua garisan untuk  jarak larian 10 meter.

5.2          Letakkan 2 bongkah kayu di atas salah satu garisan 10 meter. Jarak antara dua (2) bongkah                         kayu adalah 30 sm. (tandakan)

5.3          Murid berdiri di belakang garisan yang bertentangan dengan garisan yang diletakkan dua (2) bongkah kayu tersebut.

5.4          Apabila isyarat ‘mula’ diberikan, peserta akan berlari menuju ke garisan yang diletakkan bongkah kayu, ambil satu daripada dua (2) bongkah kayu tersebut dan berlari semula ke garisan permulaan.  Letakkan bongkah kayu yang pertama di belakang garisan permulaan. Lari semula ke garisan yang bertentangan, ambil satu lagi bongkah kayu dan berlari semula ke garisan permulaan untuk menamatkan lari ulang alik 10 meter.

5.5.         Pastikan sebelah kaki murid melepasi garisan semasa mengambil dan meletakkan  bongkah kayu.

5.6          Catatan masa mula dikira sebaik sahaja pegawai memberi isyarat ‘mula’ (sedia, mula) sehingga ‘torso’      murid melepasi garisan setelah selesai mengambil bongkah              kayu yang kedua seperti    prosedur di atas. (Jumlah ulang alik sebanyak 4 kali)
Jika bongkah kayu terlepas dari tangan ujian akan dilakukan semula.

5.7          Ujian hendaklah dilakukan dua (2) mengikut giliran
                           
6.         Pemarkahan     :           Catatan masa terpantas diambil  hampir kepada 0.1 saat.


UJIAN 11              -               LARIAN ULANG ALIK ‘ BLEEP TEST’   


1.             Definisi                  :               Pencapaian  tahap (level)  tertentu mengikut  keupayaan  daya tahan 
                                                          kardiovaskular.

2.             Rasional                                :               Keupayaan dayatahan yang tinggi  memberi kesan  terhadap  pencapaian 
dalam beberapa  sukan / permainan  tertentu
               
Contoh :  Larian  jarak jauh,  lumba basikal  atau acara ‘marathon’

3.             Objektif                  :               Untuk mengukur tahap  keupayaan daya tahan  individu  yang tercapai
dalam  tahap ujian ‘bleep’.


4              Peralatan              :               Pita Ukur
                                                                Skittle / Kon

                                                                Pita Penanda

                                                                Pemain CD
                                                                CD yang mengandungi  rakaman  rentak  ‘Bleep’
Trek
                                                               

5.             Prosedur

5.1                Semua murid mula  di belakang  garisan permulaan dalam kedudukan statik .  Murid hanya
mula berlari apabila  arahan ‘bleep‘ pertama   kedengaran dari  rakaman,  itu  menandakan  
isyarat   bermula. .

5.2          Ujian ini  dimulakan dengan memainkan rakaman CD  ujian ‘Bleep’

5.3          Pastikan alat perakam  ini jelas  kedengaran oleh murid-murid yang mengambil ujian..

5.4          Tandakan jarak 20 meter diantara 2 garisan  bertanda dengan masking tape dan kon.

5.5.              Panjang garisan hendaklah bersesuaian dengan kegunaan dan bilangan peserta.

5.6          Dalam ujian ‘bleep’ murid hendaklah sentiasa  memberi perhatian kepada bunyi ‘bleep’  dan sebelah kaki hendaklah sentiasa melepasi  garisan  sebelum bleep berikut kedengaran.

5.7          Sekira murid  itu melepasi mana-mana  garisan sebelum bunyi ‘bleep’ berikut kedengaran, 
murid itu hendaklah berhenti dan menunggu sehingga  bunyi bleep berikut berbunyi sebelum memulakan larian seterusnya.

5.8          Semakin  tinggi tahap ujian, bunyi bleep diantara ‘bleep’ akan menjadi cepat .

5.9          Murid-murid sekira tidak dapat sampai kemana-mana garisan sebelum bunyi ‘ Bleep’  sebanyak  dua (2) kali, murid itu akan di keluarkan dari ujian tersebut. Skor  pada tahap kegagalan kedua   merupakan  pencapaian yang  diperolehi oleh murid .

                           
6.         Pemarkahan     :           Catatan tahap tertinggi  yang dicapai  oleh murid  merupakan skor .

Komen Facebook
0 Berikan komen anda
abam ming. Powered by Blogger.