Pengujian
1) Teknik mendapatkan maklumat.
2) Maklumat yang diperoleh dalam bentuk tersusun
Tujuan Pengujian
1) Pemilihan
2) Klasifikasi keputusan
3) Penilaian rawatan
Tujuan pengujian di sekolah
1) Guru : Alat untuk penambah baikan p & P
2) Murid : sebagai pertolongan untuk memahami diri sendiri dan perancangan pelajaran dan kerjaya.
3) Guru B & K : perkembangan pemulihan individu dan kelompok.
4) Pengurus Sekolah : Asas untuk perangan dan pengurusan
Ujian Kecerdasan
Ujian Personaliti
Ujian personaliti
1 Ujian ini sebagai satu cara yang standard untuk mengukur contoh-contoh tingkah laku.
Mengikut prinsip-prinsip berikut :
1) Pilih ujian yang sesuai
2) Buktikan kesahan untuk dipraktikkan
3) Pilih ujian akan memuaskan kehendak
Pemilihan ujian yang rasional
1. Ujian umum perkembangan pendidikan- (upsr , ujian akhir tahun)
2. Ujian kecenderungan bakat
3. Ujian Minat
4. Ujian kecerdasan akal
5. Ujian personality – mengkaji aspek bukan mental seperti motivasi emosi atau sikap.
Teknik bukan ujian
1. Kajian dokumen
( dokumen utama: auto biografi, aneklot, senarai semak)
( dokumen sekunder: biografi, laporan )
2. Soal selidik
3. Laporan Pemerhatian
4. Senarai semak- iventori selidik tabiat yang mengandungi maklumat penting.
5. Kad himpunanan 001 dan 002 bertujuan mengetahui kemajuan akademik dan kokurikulum. Untuk mengembangkan lagi potensi mereka.